Wiemy, czy emeryci muszą składać PIT. Wiele osób może się zdziwić

Podatek dochodowy od osób fizycznych, czyli PIT płacą osoby, które w danym roku uzyskały przychody między innymi z pracy, działalności gospodarczej, najmu, spadków itd. W jakiej sytuacji prawnej w takim wypadku znajdują się emeryci? To zależy od kilku czynników, o których nie wszyscy zdają sobie sprawę.
Polskie prawo różnicuje emerytów
Od 15 lutego w usłudze e-Urząd Skarbowy można znaleźć wstępnie wypełnione formularze PIT. Najczęściej wystarczy jedynie zaakceptować deklarację i przesłać ją do skarbówki. Warto wcześniej sprawdzić, co można odliczyć od podatku. W tym roku zaszło kilka zmian, jeżeli chodzi o ulgi.
Złożenie zeznania podatkowego to obowiązek zarówno osób aktywnych zawodowo, jak i emerytów i rencistów. Niektórzy jednak są zwolnieni i nie muszą przesyłać deklaracji, ani wykonywać żadnych dodatkowych działań. Polskie prawo określa, w jakich okolicznościach może dojść do takiej sytuacji.

Nie wszyscy emeryci muszą składać PIT
Osiągnięcie wieku emerytalnego daje kilka przywilejów. Najważniejszym z nich jest otrzymywanie od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub KRUS-u świadczenia emerytalnego. Emerytury są co roku waloryzowane, aby dostosować ich wysokość do aktualnej sytuacji ekonomicznej związanej z inflacją czy wysokością średniego wynagrodzenia w kraju. W tym roku podwyżka wynosi 5,5 procent. A jak wygląda procedura składania zeznania podatkowego w przypadku emerytów?

Sytuacja prawna w Polsce wskazuje tutaj dwa przypadki i oba są zależne od tego, czy świadczeniobiorca posiada dodatkowe źródła dochodu, czy też nie. Dalsze postępowanie będzie uzależnione od tego kryterium. Po spełnieniu kilku warunków emeryt nie musi sam składać deklaracji PIT — urząd samodzielnie rozliczy jego podatek.
Wtedy emeryt nie musi sam składać formularza PIT
Jeśli osoba uprawniona do otrzymywania świadczenia emerytalnego nie ma innych źródeł dochodu, ani nie korzysta z żadnych ulg, nie musi samodzielnie składać zeznania podatkowego. W takiej sytuacji podatek rozlicza organ rentowy, a świadczeniobiorca otrzymuje PIT-40A, w którym zawarte jest roczne zestawienie dochodów i zaliczek na podatek. W takim wypadku nie trzeba wykonywać żadnych dodatkowych działań, chyba że pobrane w danym roku zaliczki były wyższe niż wymagane. W sprawie zwrotu trzeba skontaktować się z urzędem skarbowym lub sprawdzić rozliczenie w usłudze online.
Sytuacja będzie nieco inna w przypadku, kiedy emeryt zamiast formularza PIT-40A otrzyma PIT-11A. To będzie oznaczało, że organ uprawniony do wypłacenia świadczenia rentowego nie rozliczył ostatecznie podatku, a jedynie podsumował dochody i pobrane zaliczki.
Dochodzi do tego gdy:
- emeryt pobierał zasiłki, świadczenia przedemerytalne lub wcześniejsze emerytury,
- emeryt uzyskał dodatkowe dochody, np. z działalności gospodarczej, pracy dorywczej, sprzedaży papierów wartościowych itd.
- emeryt planuje wspólne rozliczenie z małżonkiem,
- emeryt otrzymał dochody zagraniczne, które muszą być rozliczone w urzędzie skarbowym,
- emeryt uzyskał zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne.
Pozostali emeryci, którzy są zobowiązani do samodzielnego rozliczenia podatku mogą to zrobić korzystając z usługi e-Urząd Skarbowy w aplikacji mobilnej, osobiście w urzędzie skarbowym lub za pośrednictwem pełnomocnika, lub listownie.





































