Wypowiedzenie umowy o pracę pracownika, który nabył uprawnienia emerytalne
Zgodnie z przepisami wypowiedzenie umowy o pracę pracownika, który nabył uprawnienia emerytalne, jest w Polsce dopuszczalne. Kodeks pracy chroni jedynie przed zwolnieniem w szczególny sposób osoby, którym do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostało 4 lata. Jak zatem wygląda wypowiedzenie umowy o pracę pracownika, który nabył uprawnienia emerytalne - w przypadku kobiet w wieku 60 lat, a w przypadku mężczyzn w wieku 65 lat?
Z artykułu dowiesz się:
-
Czy zgodnie z polskim prawem wypowiedzenie umowy o pracę pracownika, który nabył uprawnienia emerytalne jest możliwe?
-
Czy pracownik, który nabył prawo do emerytury, korzysta ze szczególnej ochrony stosunku pracy?
-
Na jakich zasadach można rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem, który nabył uprawnienia emerytalne?
-
Czy zwolnienie pracownika w wieku emerytalnym może stanowić dyskryminację ze względu na wiek?
-
Czy pracownikowi, któremu niesłusznie wypowiedziana została umowa o pracę ze względu na nabycie uprawnień emerytalnych, przysługują jakieś roszczenia?
Ochrona pracowników w wieku przedemerytalnym
Zanim pracodawca zdecyduje się wypowiedzieć umowę pracownikowi, warto sprawdzić, czy nie jest on objęty ustawową ochroną. Nie można bowiem wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku. Przepisy art. 39 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy są w tym względzie jasne.
Czy można zwolnić pracownika, który nabył uprawnienia emerytalne?
Szczególna, przewidziana przez Kodeks pracy, ochrona stosunku pracy wygasa jednak w momencie osiągnięcia przez pracownika wieku emerytalnego. Dla kobiet wynosi on 60 lat, a dla mężczyzn - 65. Wówczas pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę pracownika, który nabył uprawnienia emerytalne.
Nie oznacza to jednak, że pracownika takiego można w dowolny sposób zwolnić zaraz po ustaniu szczególnej ochrony przewidzianej przepisami Kodeksu pracy. Pracownik, który nabył uprawnienia emerytalne, musi być traktowany na równi z innymi pracownikami, a wypowiedzenie umowy o pracę musi być uzasadnione i przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami przewidzianymi dla rozwiązania tego typu stosunku pracy.
Czy nabycie praw emerytalnych zawsze wiążę się z rozwiązaniem stosunku pracy?
Jak zwraca uwagę portal kadry.infor.pl, pracownik nie ma obowiązku przejścia na emeryturę i tylko od niego zależy wybór między kontynuowaniem zatrudnienia a statusem emeryta. Również pracodawca nie ma obowiązku wypowiedzenia pracownikowi, który nabył uprawnienia emerytalne, umowy o pracę. Zarówno pracodawca, jak i pracownik, mają prawo do decydowania, czy taki stosunek pracy chcą kontynuować.
Nie można dyskryminować pracowników ze względu na wiek
Pracodawca, który chce wypowiedzieć umowę o pracę pracownika, który nabył uprawnienia emerytalne, musi szczególnie uważać, aby przesłanką zwolnienia nie był właśnie osiągnięty przez pracownika wiek emerytalny. Będzie to bowiem niedopuszczalny przejaw dyskryminacji pracownika ze względu na wiek. W konsekwencji zwolniony w ten sposób pracownik może nie tylko domagać się przywrócenia do pracy i odszkodowania za nieuzasadnione zwolnienie, ale także odszkodowania na dyskryminację.