Za wywóz śmieci można płacić mniej lub wcale. Trzeba spełnić warunki
Koszty wywozu odpadów od lat niezmiennie idą w górę. Istnieje jednak prosty sposób, by zmniejszyć wydatki z tego tytułu. Trzeba jednak spełnić kilka warunków. Sprawdzamy, kto za wywóz śmieci zapłaci mniej i jak złożyć wniosek.
Dlaczego płacimy coraz więcej?
W cenie wywozu odpadów mieści się nie tylko koszt samej usługi. To również kwestia paliwa, energii, a także potencjalnych kar, które firmy będą musiały zapłacić za nieprawidłowe zagospodarowanie odpadów lub nieosiągnięcie celów recyklingowych. Do tego dochodzi wciąż utrzymujący się problem inflacji i mała konkurencja na rynku .
Polska zobowiązana jest także do
przestrzegania wymogów unijnych
, określanych często niejasnymi i niestałymi przepisami. Również my sami, poprzez
produkcję dużej ilości odpadów i brak świadomości ekologicznej
sprawiamy, że odpady są trudniejsze, a co za tym idzie droższe do zutylizowania.
Te osoby za wywóz śmieci zapłacą mniej
Koszty wywozu odpadów w dużej mierze zależą od naszego miejsca zamieszkania. Gminy nie mają bowiem obowiązku wprowadzenia zwolnienia z tych opłat. Jeśli jednak znajdziemy się w takim ”uprzywilejowanym” położeniu, jak np. mieszkańcy Warszawy, do zwolnienia z opłat będziemy mieć prawo, jeśli:
- jesteśmy osobą borykającą się z niepełnosprawnością,
- prowadzącą jednoosobowe gospodarstwo domowe,
- seniorem po 65. roku życia,
- nie pobieramy dodatków mieszkaniowych,
- osiągamy niskie dochody (od 2022 roku limit wynosi 1940 zł netto).
Mieszkańcy Krakowa mogą liczyć również na ulgę z tytułu Karty Dużej Rodziny . W ww. przypadkach kwota wsparcia zostanie ustalona indywidualnie, nie będzie jednak niższa niż 50% opłat.
Z prawa do niższych opłat mogą skorzystać również: osoby zamieszkujące domy jednorodzinne, posiadające kompostowniki, właściciele nieruchomości niezamieszkanych, ale pełniących funkcję lokali usługowych lub działek, na których znajduje się domek letniskowy. Zniżki przewidziane są także dla gospodarstw domowych, w których zużycie wody na osobę nie przekracza 3m3 miesięcznie.
W tej sytuacji zniżka nie ma jednak formy dofinansowania, jak to ma miejsce np. w przypadku
dodatku osłonowego
.
JakJak złożyć wniosek? złożyć wniosek?
Jeśli spełniamy określone przez gminę warunki, pozostaje nam już tylko złożyć wniosek . Znajdziemy go w biurze obsługi klienta gminy lub na stronie internetowej. W formularzu powinniśmy podać swoje dane osobowe i adresowe, wysokość dochodu, a także liczbę lokatorów . Do wniosku powinniśmy załączyć również uzasadnienie i potwierdzające je zaświadczenia, np. decyzję o przyznaniu pomocy społecznej.
Wniosek możemy złożyć elektronicznie przez platformę ePUAP, pocztą lub osobiście.
źródło: interia biznes