Zadbaj o to przed próbą sprzedaży mieszkania. Inaczej kupujący uciekną
Szykując się do sprzedaży mieszkania, warto zwrócić uwagę na jeden istotny aspekt. Jeśli tego nie zrobimy, cały proces może się znacznie wydłużyć. Kupujący wstrzymają się z decyzją, chcąc uniknąć kłopotu. To nie jest długa procedura.
Meldunek jako relikt przeszłości?
Wciąż jesteśmy do tego zobligowani, choć według niektórych w obecnych warunkach nie ma już niemal żadnego uzasadnienia. Obowiązek meldunku wszedł w życie w okresie PRL i służył do celów ewidencyjnych. Na dopełnienie formalności mamy 30 dni od pojawienia się w nowym miejscu, a wybieramy spośród meldunku na pobyt stały lub na pobyt czasowy.
W ostatnich dekadach stał się właściwie martwym przepisem i niewiele osób pamięta o jego funkcjonowaniu. Coraz częściej większą uwagę przykłada się do miejsca zamieszkania, które niekiedy są zmieniane nawet kilka razy w roku.
Stało się: Donald Tusk pisze do Elona Muska. Poszło o Wielkie Niemcy Dom to twierdza — nie tylko w USA. Polskie prawo ma zaskakujący zapis. Możesz go wykorzystaćWarto to zrobić, próbując sprzedać mieszkanie
Przychodzi jednak moment, w którym nagle przypominamy sobie o tym obowiązku. Dzieje się to w chwili, w której chcemy sprzedać nieruchomość. Stan faktyczny dotyczący meldunku musimy ujawnić u notariusza, stąd może się okazać, że pod danym adresem jest już ktoś zapisany. Nawet osoby, które już tu nie przebywają.
Nie istnieje prawo, które zabrania sprzedaży nieruchomości, w której ktoś jest zameldowany. Warto jednak pamiętać, że potencjalni kupujący mogą wstrzymać się z tego powodu z decyzją. Jest to uważane za niepotrzebne komplikacje, nawet mimo faktu, że osoba zameldowana nie ma żadnych praw do budynku.
Zobacz: Polski dyskont pokazał pazury. Chce przejąć firmę z Niemiec
Tak wymeldujesz lokatora
Warto więc zadbać o to, aby przed próbą sprzedaży mieszkania wymeldować osoby, które znajdują się na liście. Teoretycznie powinny one zrobić to samodzielnie, opuszczając budynek, jednak nie zawsze o tym pamiętają. Wtedy można to zrobić samodzielnie, co reguluje ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Wówczas zgodnie z treścią art. 35 właściciel lub podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu, może złożyć wniosek o wymeldowanie danej osoby. Gmina ma wtedy obowiązek sprawdzić, czy osoba opuściła miejsce pobytu, a także czy dokonała tego dobrowolnie.