Zakup kasy fiskalnej a ponowna ulga na jej nabycie
Kasa fiskalna to podstawowe urządzenie w sklepach czy zakładach usługowych. Czy można skorzystać z ulgi na jej nabycie?
1 maja 2019 roku weszła w życie ustawa zobowiązująca przedsiębiorców do wymiany starych kas fiskalnych na nowe kasy mogące łączyć się z internetem. Takie urządzenia pozwalają na bezpośredni przesył danych o transakcji do Centralnego Repozytorium Kas, czyli systemu Krajowej Administracji Skarbowej.
Nowe kasy z dostępem do Internetu umożliwiają organowi podatkowemu na zdecydowanie większą kontrolę w zakresie prawidłowego naliczania i odprowadzania podatków.
Kasa on-line a przepisy
Termin kasa on-line definiuje art. 111 ust. 6a Ustawy o podatku VAT. Przepis ten mówi, że „Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a Centralne Repozytorium Kas ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.”
Termin zakupu kasy on-line
W zależności od branży ustawodawca dał przedsiębiorcom termin na zakup i zainstalowanie nowych kas. Dla podatników zajmujących się sprzedażą paliwa oraz mechaniką pojazdową i wymianą opon termin upłynął 1 stycznia 2020 roku. Podatnikom świadczącym usługi gastronomiczne, hotelarskie oraz sprzedaż węgla ostateczny termin wymiany kasy ustalono na 1 stycznia 2021 roku. Czas na wymianę kasy fiskalnej mają jeszcze podatnicy z branż: fryzjerskiej, kosmetycznej, budowlanej, prawniczej, usługi w zakresie opieki medycznej świadczone przez lekarzy, dentystycznej, fitness. Termin dostosowania się do nowych przepisów w tym przypadku mija 1 lipca 2021 roku.
Ile wynosi ulga na zakup kasy on-line?
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na zakup kasy on-line w wysokości 90% ceny netto, nie więcej jednak niż 700 zł. Ulga jest możliwa także, gdy podatnik zakupi kilka kas on-line. Musi jednak pamiętać o tym, by zacząć używać każdej z zakupionych kas nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży.
Kto może skorzystać z ulgi?
O zwrot części kosztów poniesionych na zakup kasy on-line można ubiegać się, jeżeli: – firma ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie on-line i rozpoczęto ewidencjonowania z użyciem kasy on-line, – firma nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie on-line, ale przedsiębiorca zdecydował, że ewidencja będzie prowadzona za pomocą kasy on-line. Kolejnym warunkiem koniecznym dla skorzystania z ulgi jest posiadanie faktury i dowodu zapłaty za kasę on-line. Ważne, by zakupić kasę on-line i rozpocząć ewidencjonowanie przed upływem ostatecznego terminu na wymianę kasy. W innym przypadku zwrot nie będzie możliwy. Co więcej, niedopełnienie tego obowiązku może skutkować karą w wysokości 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Ulga przysługuje zarówno czynnym podatnikom VAT, jak i biernym podatnikom VAT. Ci pierwsi zwrot rozliczają w deklaracji VAT, ci drudzy zaś – poprzez złożenie odpowiedniego wniosku do właściwego urzędu skarbowego. Z ulgi nie skorzystają ci podatnicy, którzy nabyli stary typ kas, czyli takie, które nie pozwalają na wysyłanie danych do Centralnego Repozytorium Kas.