Zakupy spożywcze znowu zdrożały. Ta sieć sklepów była najtańsza
Listopad 2024 roku przyniósł konsumentom w Polsce rozczarowanie. Według najnowszych danych ASM SFA, średnia cena podstawowego koszyka produktów spożywczych w największych sieciach handlowych wzrosła w porównaniu do września. Jednocześnie z pozycji lidera pod względem niskich cena spadł Lidl. W którym sklepie za zakupy zapłacimy więc najmniej?
Zmiana na pozycji lidera
Listopad 2024 roku przyniósł kolejne wzrosty cen podstawowych produktów spożywczych w polskich sieciach handlowych. Najnowsze dane z raportu „Koszyk Zakupowy” przygotowanego przez ASM SFA wskazują na dynamiczne zmiany zarówno w porównaniu do poprzedniego miesiąca, jak i w ujęciu rocznym. Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 3,6 proc. w stosunku do października oraz o 5,8 proc. w odniesieniu do listopada 2023 roku.
Warto zauważyć, że w listopadzie doszło do zmiany lidera w kategorii koszyka z najtańszymi produktami. Jednocześnie sieć, która była najdroższa w październiku, miesiąc później zachowała swoją niechlubną pozycję.
Średnia cena koszyka w górę
Najwyraźniejsze zmiany odnotowano w kategorii napojów i słodyczy, które względem października podrożały odpowiednio o 23 i 14 procent. Średnia cena koszyka zakupowego w listopadzie wyniosła natomiast 299,58 zł, co w porównaniu do poprzedniego miesiąca oznacza wzrost o 10,59 zł.
Z 13 analizowanych sieci handlowych w dziesięciu odnotowano wzrosty cen, a jedynie w trzech zauważono obniżki. Najbardziej znaczącą podwyżkę zanotowano w sieci Lidl (najtańsza sieć w październiku), gdzie średnia cena koszyka wzrosła aż o 33,27 proc. W przeciwieństwie do tego w sieciach Carrefour zaobserwowano spadek średniej ceny koszyka o 7,71 proc. W skali rocznej najwyższy wzrost cen wystąpił również w Lidlu, gdzie różnica w cenie koszyka wyniosła aż 81,12 zł, co przekłada się na wzrost o 36 proc.
Trudno nie zauważyć różnice pomiędzy najtańszymi a najdroższymi koszykami, a w listopadzie znów były one znaczne. Koszyk oparty na najniższych cenach produktów kosztował 208,97 zł, co stanowi wzrost o 22,07 zł w porównaniu do października. Z kolei najdroższy koszyk odnotowano w sieci Netto i wyniósł on prawie 350 zł. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 159,70 zł, co było wynikiem o niecałe 10 zł niższym niż w poprzednim miesiącu.
Która sieć była najtańsza?
W ujęciu rocznym wartość koszyka z najtańszymi produktami wzrosła o 16,18 proc., natomiast koszyk oparty na najwyższych cenach podrożał tylko o 1,14 proc.
W zestawieniu cen minimalnych w listopadzie liderem okazała się Biedronka (drugie miejsce w październiku), która oferowała 24 z 40 analizowanych produktów w najniższych cenach. Kolejne miejsca zajęły Auchan (w październiku trzecie miejsce) z 8 produktami, a także Aldi, Intermarche i Selgros Cash & Carry, które miały po dwa produkty w najniższych cenach. Z kolei Netto ponownie wyróżniło się jako sieć z największą liczbą najdroższych produktów – najwięcej trzeba tam bowiem zapłacić aż za 21 z 40 analizowanych pozycji.