Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Technologie > Zmiany w profilu zaufanym. W tym okresie nie załatwisz ważnych spraw
Mateusz Godlewski
Mateusz Godlewski 13.01.2024 10:52

Zmiany w profilu zaufanym. W tym okresie nie załatwisz ważnych spraw

Ux, Projekt, Projektowanie stron.
Pixabay/Firmbee

Nie mamy dobrych informacji dla stałych użytkowników profilu zaufanego. Z powodu prac serwisowych profil będzie niedostępny od piątku 19 stycznia do soboty 20 stycznia. Nie będzie również możliwe korzystanie z profilu zaufanego.

Prace serwisowe - kto na tym ucierpi?

Uciążliwość planowanych prac odczuje aż 16 milionów Polaków. Tylu użytkowników korzysta bowiem z Profilu Zaufanego.

PZ jest bardzo przydatnym obecnie narzędziem, które umożliwia załatwianie online wielu spraw urzędowych. Można dzięki niemu potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji, np. ZUSu, ePUAP i urzędu skarbowego. Założyć może go każda obywatelka i obywatel dysponujący numerem PESEL i posiadający pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Jest ważny przez 3 lata, a po upływie tego czasu można przedłużyć go na kolejne 3.

 

Sztuczna inteligencja ma pomóc polskiej kolei. Ruszył pilotażowy program Rząd zapowiada nowy przedmiot w szkole. Zdumiewający plan

Profil zaufany - jak go założyć?

Zachodzicie w głowę, jak założyć Profil Zaufany? Ministerstwo Cyfryzacji przychodzi z pomocą! Należy go założyć, a następnie potwierdzić online, wykorzystując zewnętrznego dostawcę tożsamości, np. bank.

W jaki sposób to dokładnie zrobić? W pierwszej kolejności należy wypełnić formularz o założenie profilu zaufanego w systemie bankowości elektronicznej banku, w którym ma się konto. Następnie, trzeba potwierdzić operację bankowym kodem autoryzacyjnym - wówczas otrzymamy potwierdzenie założenie konta na adres mailowy.

Profil zaufany - są też inne sposoby

Istnieją również sposoby, by w bardziej tradycyjny sposób założyć profil zaufany, np. można potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających - np. niektórych bankach i urzędach.

Wniosek o założenie profilu wysyłamy wówczas przez Internet, kiedy rejestrujemy konto. Dane potwierdzamy jednak osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (także za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi wówczas o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony wniosek i poprosi o jego podpisanie.