Znikające pliki na Dysku Google. Admnistracja nie wie, co się stało
Wielkość pamięci masowej często nie jest już tak istotnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o zakupie konkretnego laptopa czy smartfonu, jak kiedyś. W sprzęcie służbowym wykorzystywane są firmowe serwery, celów prywatnych korzystamy z usług takich, jak Dropobox, OneDrive czy Dysk Google. Poleganie na nich w stu procentach może się jednak okazać zgubne.
Cenne dane na Dyskach Google
Dysk Google to obok OneDrive’a najpopularniejsza usługa służąca do przechowywania plików online. W praktyce jest to nic innego niż wypożyczanie przeciętnym użytkownikom przestrzeni dyskowej po to, by mogli tam przechowywać swoje dane, także kopie zapasowe. Problem zaczyna się wtedy, gdy takie schowki nagle i w dość tajemniczych okolicznościach są opróżnianie. Google potwierdziło już, że do takiej sytuacji doszło na Dyskach Google części użytkowników.
Należy przypomnieć, że Dysk Google może zawierać dane szczególnie cenne dla swoich użytkowników, w odróżnieniu od Dropboksa czy nawet OneDrive’a. A to za sprawą ścisłej integracji usług Google ze smartfonami z Androidem. Najczęściej na Dysk kopiowana jest lista kontaktów, ale też zdjęcia wykonane smartfonem. Utrata takich plików może mieć znacznie bardziej przykre konsekwencje niż opróżnienie np. Dropboksa wykorzystywanego sporadycznie do czasowego udostępniania plików innym.
Wyszukiwarka Google zmieni się nie do poznania. Testowany jest zupełnie nowy wyglądDysk Google i znikające pliki
Od wczoraj użytkownicy Dysków Google, m.in. na oficjalnym forum czy Reddicie, zgłaszają problemy z działaniem usługi. I to poważne problemy, bowiem zniknęły ich dane przechowywane na Dysku. Rzecz jasna nie podejmowali oni w tym celu żadnych działań, zaś sytuacja sprawia wrażenie, jakby pliki z Dysków zostały usunięte przez stronę trzecią. Z braku komunikatów o próbach logowania wyciągnięto wnioski, że zniknięcie plików mogło zostać spowodowane przez błąd lub świadome działanie administracji.
Niestety, administracja Google dowiedziała się o problemach użytkowników. Potwierdzono już występowanie usterek i zadeklarowano, że trwa wyjaśnianie sprawy. Na razie w toku tej procedury ustalono, że problem dotyczy głównie tych użytkowników Dysku Google, którzy korzystają z desktopowego klienta usługi na komputerach osobistych z Windowsem i macOS-em. Niestety, błąd wywołany na pecetach ma swoje skutki globalnie i nie ma możliwości przywrócenia plików np. z użyciem aplikacji mobilnej.
Co robić, gdy pliki zniknęły?
Google prosi o cierpliwość. Do momentu, kiedy sprawa nie zostaje wyjaśniona, administracja zaprezentowała tymczasową procedurę, która ma ograniczyć ewentualne szkody. Przede wszystkim z poziomu klienta Dysku Google nie należy rozłączać konta. Ponadto w żadnym wypadku nie należy usuwać plików, które na Windowsie znajdują się w lokalizacji %USERPROFILE%\AppData\Local\Google\DriveFS, zaś na macOS-ie w: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS. Zalecane jest także wykonanie lokalnej kopii zapasowej zawartości tych folderów.