Zrobiłeś przelew na zły numer konta? Wyjaśniamy, co zrobić w takim przypadku
Przelewy bankowe są dla wielu z nas codziennością. W sieci możemy łatwo zapłacić za zakupy, książki czy elektronikę, a z roku na rok coraz więcej Polaków płaci rachunki przez Internet. Co zrobić w sytuacji, gdy zrobimy błąd w przelewie?
"Numer rachunku odbiorcy"
Podczas wpisywania numeru konta bankowego w pole "Numer rachunku odbiorcy" nie trudno o pomyłkę. Najprostszym sposobem na zminimalizowanie ryzyka jest skopiowanie tego numeru .
Jednak co w sytuacji, gdy już po wysłaniu przelewu zauważymy, że np. ostatnia cyfra była inna? Interia Biznes podaje, jak należy postępować, żeby odzyskać środki przelane przez pomyłkę na inny numer konta.
Nieistniejący rachunek bankowy
Rozwiązanie problemu zależy do tego, czy przelew został zlecony na nieistniejący, czy istniejący rachunek bankowy.
Dokonanie przelewu na nieistniejący rachunek bankowy jest najlepszą sytuacją z możliwych. Konto nie istnieje, więc ingerencja pracowników banku nie będzie wymagana. Jeżeli wykonałeś przelew na zamknięte konto, bank od razu odrzuci transakcję , albo zwróci środki w ciągu kilku dni.
Istniejący rachunek bankowy i przelew ELIXIR
W sytuacji, gdy wskutek pomyłki nadawcy przelewu, środki zostały przesłane na istniejący rachunek bankowy, konieczne jest szybkie działanie .
Interia Biznes podaje, że jeśli pieniądze zostały wysłane zwykłym przelewem ELIXIR do innego banku , jest duże prawdopodobieństwo, że po przyjęciu naszego zgłoszenia, pracownik banku zdąży anulować transakcję , a środki nie opuszczą naszego konta.
Co w sytuacji, gdy zleciliśmy przelew natychmiastowy?
Inaczej to wygląda w przypadku zlecenia przelewu natychmiastowego. Jeżeli wpisaliśmy błędny numer konta, pieniądze trafią do rąk zupełnie nieznanej nam osoby . Należy mieć na uwadze, że ich odzyskanie będzie nadal możliwe, ale konieczne jest postępowanie w określony sposób.
1) Należy skontaktować się z pracownikiem banku i zgłosić pomyłkę .
2) Bank ma 3 dni na kontakt z odbiorcą przelewu i poinformowanie go o błędnie zrealizowanej dyspozycji na jego rzecz. Czas na zwrot to 30 dni od momentu zawiadomienia.
3) Jeśli odbiorca przelewu odmówi zwrotu pieniędzy lub przelew nie zostanie zrealizowany w ciągu 30 dni, bank może ujawnić dane odbiorcy płatnikowi, co umożliwia dochodzenie roszczeń w sądzie .