ZUS dokonał technologicznego transferu. Bazy danych zostały przeniesione
Z tego artykułu dowiesz się:
-
ZUS będzie miał nową wersję bazy danych
-
Co na tej zmianie mają zyskać klienci Zakładu
-
W jakim szczególnym okresie trwały prace
ZUS z nową wersją bazy danych
ZUS z nową wersją bazy danych Db2. Comarch, jedna z największych spółek informatycznych informuje o przeprowadzeniu wraz z firmą IBM prac migracyjnych głównego systemu bazy danych ZUS . Jak zapewnia firma, ma być wydajniej, bezpieczniej i bardziej komfortowo – zarówno dla klientów jak i pracowników.
- Zakład aktualnie korzysta z wydajniejszej wersji systemu, jaką jest 10 CM (ang. Conversion Mode). Wcześniej używana była wersja 9 NFM. Migracja dała możliwość wykorzystania nowych, dostępnych w wersji 10 Db2 cech, co w konsekwencji zwiększa bezpieczeństwo i komfort korzystania z systemu zarówno przez pracowników instytucji, jak i jego klientów – czytamy w komunikacie Comarch.
Firma zauważa, że zwiększenie wydajności systemu, ale też możliwość jego rozbudowy jest szczególnie istotna w związku z poszerzającym się zakresem statutowych działań państwowego ubezpieczyciel.
- Okres przygotowawczy wykorzystano do przystosowania całości systemu, aby w sposób optymalny korzystał z nowej wersji motoru bazy danych. Konieczne były prace po stronie bazy danych, które optymalizowały instrukcje SQL wykonywane z aplikacji KSI. W okresie tym miały miejsce liczne porównania kosztów utylizacji zasobów, wytworzenia obejść i poprawek oraz zapewnienia kompatybilności z aplikacjami, które korzystają z bazy Db2 w bardzo szerokim zakresie jej możliwości – podkreśla cytowany w komunikacie Marcin Dawidczyk, kierownik projektu po stronie Comarch.
Firma podkreśla, że system IBM Db2 w ZUS jest największą instalacją systemu w Polsce i jedną z większych w Europie. Okazuje się, że w celu weryfikacji, jaki wpływ na poszczególne elementy będzie miała nowa wersja bazy danych przeprowadzono testy zarówno funkcjonalne, jak i wydajnościowe.
- Sam proces migracji środowiska produkcyjnego został podzielony na kilka etapów. Etap pierwszy obejmował migrację do wersji 10 CM (ang. Conversion Mode), etap drugi obejmuje migrację do wersji 10 NFM (ang. New Function Mode) i jest planowany na maj 2021 r. Natomiast docelową wersją jest Db2 v12, planowana do końca roku 2021 – zapowiada Comarch.
Ze względu na fakt, że Kompleksowy System Informatyczny ZUS wymaga ciągłości działania (system pracuje non stop przez cały rok), szczególnie istotne jak zaznacza Comarch było przeprowadzenie wszystkich prac w sposób, który nie będzie uciążliwy zarówno dla klientów, jak i pracowników zakładu.
Zmiany w trudnym czasie
Tak się złożyło, że przygotowania do migracji do wyższej wersji bazy danych zbiegły się w czasie z wdrożeniem zmian realizujących założenia tzw. tarczy antykryzysowej, czyli pakietu ustaw wspierających poszkodowanych wskutek pandemicznych obostrzeń przedsiębiorców. ZUS jak wiadomo to jedna z najważniejszych instytucji udzielających pomocy w ramach tarczy.
- To czas, w którym cała praca ZUS była krytycznie ważna dla państwa i gospodarki. Projekt podwyższenia wersji Db2 nie mógł zaburzyć pracy szybko pojawiających się zmian w przetwarzaniu, na przykład obsługi kolejnych wniosków. Dodatkowo rosnące przetwarzanie systemu w związku z kolejnymi akcjami biznesowymi i szybko zmieniającym się ustawodawstwem rodziły obawę iż dotychczasowa baza danych, na obecnych zasobach sprzętowych, osiągnie próg wydajności. Dlatego upgrade bazy danych w tym okresie był niezwykle trudny ale też bardzo potrzebny – podkreśla Marcin Dawidczyk.
Eksperci z IBM, którzy od ponad 20 lat administrują systemem Db2 w ZUS podkreślają, że podniesienie wersji bazy danych było najbardziej wymagającą operacją od początku powstania Kompleksowego Systemu Informatycznego. Przedstawiciele ZUS nie kryją natomiast zadowolenia, że cały proces nie spowodował żadnych przestojów.
- Przeprowadzenie migracji było zadaniem złożonym, wymagającym precyzyjnego zaplanowania zarówno w obszarze technologicznym, jak również organizacyjnym. Migracja nie mogła spowodować i nie spowodowała przestoju w funkcjonowaniu systemu. Uważam to za ogromny sukces zespołów realizujących migrację tj. ZUS, IBM i Comarch – podsumowuje w komunikacie Włodzimierz Owczarczyk, członek zarządu ZUS ds. IT.