17-latek za kierownicą ciężarówki. Komisja Europejska chce zmian w przepisach
Komisja Europejska chce ujednolicenia przepisów dotyczących egzaminów na prawo jazdy w całej Unii Europejskiej. Procedowane zmiany miałyby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg. Niektóre propozycje, o których informuje portal „Money.pl", wydają się kontrowersyjne.
Śmiałe plany do 2050 r.
Nowe przepisy mają lepiej przygotowywać kierowców do korzystania z pojazdów bezemisyjnych i do poruszania się po drogach z większą liczbą rowerów i pojazdów dwukołowych, a także pieszych.
W 2022 r. na drogach UE zginęło ponad 20 tys. osób , a większość ofiar to piesi , rowerzyści, użytkownicy hulajnóg i motocykli.
Komisja Europejska chce zrealizować " wizję zero " - brak ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 r. , a nowe przepisy miałyby poprawić bezpieczeństwo użytkowników dróg.
„Nowe przepisy dotyczące szkolenia i egzaminów nauczą przyszłych kierowców, jak dzielić drogi i ulice z coraz większą liczbą innych, bardziej narażonych użytkowników, takich jak rowerzyści” - komentuje Frans Timmermans, wiceprzewodniczący KE do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.
Młodsi kierowcy i 2-letni okres próbny
Najbardziej kontrowersyjna zmiana miałaby dotyczyć wieku, od którego młodzi kierowcy mogliby zdobywać doświadczenie. Miałby temu służyć system prowadzenia pojazdów pod opieką , który umożliwiałby młodym osobom od 17. roku życia naukę prowadzenia pojazdów i uzyskanie prawa jazdy.
Takie osoby będą mogły samodzielnie prowadzić pojazd od ukończenia 18. roku życia i pracować jako zawodowi kierowcy . Komisja Europejska przekonuje, że ma to pomóc rozwiązać problem niedoboru kierowców.
„Pakiet wniosków ma na celu uproszczenie przepisów dotyczących prawa jazdy przy jednoczesnym dostosowaniu ich do postępu technologicznego i medycznego . Umożliwi zadbanie o to, by początkujący kierowcy byli dobrze przeszkoleni ” - przekonuje Adina Vălean, komisarz do spraw transportu.
Komisja Europejska proponuje również wprowadzenie okresu próbnego dla osób, które zdały egzamin na prawo jazdy. Miałby wynosić co najmniej dwa lata .
Unia chce również poprawić jakość szkoleń i badań kierowców . Autorom zmian chodzi o jak najlepsze przygotowanie młodych kierowców, do obecności na drogach innych, niechronionych użytkowników. Miałaby temu również służyć ocena sprawności fizycznej i psychicznej .
Prawo jazdy wydawane online
Komisja europejska proponuje też cyfrowe prawo jazdy . Zamiana, przedłużenie ważności lub wymiana prawa jazdy mają być znacznie łatwiejsze, a wszystkie procedury będą prowadzone online.
Zaktualizowane zostaną również przepisy dotyczące egzaminów . Obecne samochody egzaminacyjne zostaną zastąpione pojazdami bezemisyjnymi .
Zakaz prowadzenia pojazdów rozszerzony na całą UE
Aby zapobiec bezkarności sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych, Komisja Europejska proponuje wprowadzenie nowego systemu umożliwiającego zakaz prowadzenia pojazdów w całej UE . Miałoby to dotyczyć sytuacji, gdy państwo członkowskie zdecyduje się na wykluczenie kierowcy z powodu przestępstwa popełnionego na jego terytorium.
Propozycje te zostaną teraz rozpatrzone przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.