Banki blokują dostęp do pieniędzy na kontach. To nie awaria
Klienci jednego z banków podnieśli problem z przerwami w dostępnie do swoich usług finansowych. Z udzielonej przez bank odpowiedzi wynika, że to nie kwestia problemów technicznych, a obowiązującego prawa. To ważna zmienna, o której powinni wiedzieć wszyscy konsumenci.
Brak dostępu do pieniędzy
Portal Bankier.pl opisał historię klientów Credit Agricole , którzy zwrócili się po pomoc z powodu uciążliwych awarii, które utrudniają im dostęp do pieniędzy. Bank unieruchamiać miał rachunki osób, które nie zaktualizowały danych , ale nawet szybka reakcja klienta oznaczała kilkanaście godzin oczekiwania na dostęp do pieniędzy. Klienci tracili cierpliwość i skarżyli się, że nie mieli dostępu do pieniędzy nawet przez 48 godzin. Swoje problemy niejednokrotnie opisywali w mediach społecznościowych.
Zobacz też: Kredyt 0 proc. upadł. Nie będzie dopłat. Minister się wygadał: jest inny pomysł
Klient też ma obowiązki
Niektórzy z użytkowników francuskiej sieci zwracali uwagę, że nawet jeżeli wykonali aktualizacje, o które prosił ich bank, na dostęp do portalu nadal trzeba było czekać. Okazuje się, że w niektórych przypadkach sytuacja nie do końca była winą banku , ale pokłosiem obowiązujących w Polsce przepisów i postawy klientów, którzy ignorowali prośby z banku.
Sam bank w odpowiedzi na zarzuty wyjaśnił, że musi wymagać od klientów, aby aktualizowali swoje dane na czas, ponieważ zobowiązują go do tego przepisy . Powołał się przy tym na zapisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu , zgodnie z którymi pracownicy instytucji mają obowiązek gromadzić dane określone przepisami dotyczące klientów oraz zapewnić, aby te informacje były aktualne.
Więcej o sprawie: Drastyczne zmiany w bankach: Będą śledzić Twoje pieniądze. Zadzwonią, jeśli wydasz za dużo
Bank ma prawo blokować transakcje
Jak wynika z odpowiedzi Credit Agricole przesłanej portalowi Bankier.pl w przypadku kiedy klient nie aktualizuje danych lub odmawia ich podania, to blokuje pracownikom banku możliwość wykonania obowiązków ustawowych. Przedstawiciele instytucji dodają, że w takim wypadku prawo zobowiązuje ich do zablokowania klientowi możliwości przeprowadzania transakcji. Tak ich, jak wszystkich innych banków, wobec czego podobny scenariusz może dotyczyć pozostałych podmiotów z polskiego rynku. Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu terroryzmowi obowiązuje od 2018 r., ale nieoczywiste jej konsekwencje coraz częściej przytrafiają się klientom dopiero od niedawna.