Bankowy Fundusz Gwarancyjny – co to takiego i czym się zajmuje?
Banki i kasy oszczędnościowo-kredytowe to instytucje finansowe, z którymi każdy przedsiębiorca ma ciągłą styczność. Pojawia się jednak pytanie, czy zdeponowane w nich środki są bezpieczne?
Bankowy Fundusz Gwarancyjny powstał w 1994 roku. Podstawą jego funkcjonowania jest Ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym i to właśnie w niej zawarto najważniejsze regulacje będące podstawą działania funduszu gwarancyjnego.
Czym zajmuje się Bankowy Fundusz Gwarancyjny?
Artykuł 4. Ustawy o BFG stwierdza: „ Celem działalności Funduszu jest podejmowanie działań na rzecz stabilności krajowego systemu finansowego, w szczególności przez zapewnienie funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania depozytów oraz prowadzenie przymusowej restrukturyzacji”.
Innymi słowy, Bankowy Fundusz Gwarancyjny to instytucja zapewniająca wypłacenie klientom upadającego banku lub SKOK-u zdeponowanych w nich środków. Uczestnictwo w systemie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego jest obligatoryjne dla każdego pomiotu bankowego świadczącego usługi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem banku państwowego i banków hipotecznych.
Gwarancje i analizy Bankowego Funduszu Gwarancyjnego
Bankowy Fundusz Gwarancyjny zajmuje się również bieżącą analizą sytuacji podmiotów, które obejmuje gwarancjami, bowiem jednym z jego celów jest zapobieganie upadkom i bankructwom.
Należy również zaznaczyć, że gwarancje BFG nie obejmują funduszy powierzonych podmiotom niemającym zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na gromadzenie środków pieniężnych innych osób, w celu udzielania kredytów, pożyczek pieniężnych lub obciążania ryzykiem tych środków w inny sposób.
Czy Bankowy Fundusz Gwarancyjny dotyczy banków zagranicznych?
Zgodnie z prawem Unii Europejskiej oddziały banków mających siedzibę w innym kraju członkowskim, ale wykonujących działalność na terenie Polski przynależą do macierzystego systemu gwarancyjnego.
Trzeba zwrócić również uwagę na fakt, że UE ustaliła limit gwarantowania depozytu we wszystkich krajach członkowskich i wynosi on 100 000 euro. Oznacza to, że środki ulokowane w zabezpieczanej przez BFG instytucji podlegają ochronie do tej właśnie kwoty, lub jej równowartości w walucie krajowej.
Warto zaznaczyć, że gwarancja dotyczy banku, a nie osoby fizycznej czy prawnej będącej właścicielem rachunku bakowego, a więc posiadając kilka kont czy lokat w różnych instytucjach, każda z nich objęta jest oddzielnym limitem.
Co w przypadku fuzji?
Może dojść do sytuacji, gdy po połączeniu banków, środki znajdujące się na rachunku bankowym przekroczą limit równowartości 100 000 euro. Łączące się banki i SKOK-i mają obowiązek poinformować swoich klientów przynajmniej miesiąc przed planowanym połączeniem.
Jeżeli na skutek takiej fuzji środki zgromadzone na rachunku przekroczą wspomnianą kwotę, mogą zostać wypłacone w terminie 3 miesięcy od dnia powiadomienia deponenta bez utraty odsetek. Dotyczy to jednak jedynie środków powyżej wspomnianego limitu.