Biedronka z ogromnym spadkiem zysków. Sieć chce pozostać liderem cenowym, ale nie będzie łatwo
W drugim kwartale spadek zysku netto właściciela Biedronki wyniósł prawie 30 proc. W tym samym czasie jednak przychody osiągnęły wzrost na poziomie niecałych 7 proc. Jak zapowiada prezes Jeronimo Martins, będą inwestycje w ceny, by zachować konkurencyjność. Pojawią się też nowe sklepy. Utrzymanie pozycji lidera nie będzie jednak łatwe.
Raport Jeronimo Martins
Jak podano w raporcie, grupa Jeronimo Martins w drugim kwartale 2024 roku zaliczyła znaczący spadek zysków. O ile w analogicznym okresie ubiegłego roku, mogła pochwalić się 217 mln euro zysku j.d., to obecnie zysk wyniósł 156 mln euro. Mimo to Biedronka zapowiada, że ”utrzyma pozycję lidera cenowego”.
Pierwsze półrocze bieżącego roku przyniosło wzrost EBITDA (ang. earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) grupy o 3,5 proc. rok do roku do 1,040 mln euro przy przychodach na poziomie 16,3 mld euro (wzrost o 12,3 proc. rdr). Tymczasem zysk netto jednostki dominującej zaliczył spadek o ponad 29,1 proc. rdr i wyniósł 253 mln euro.
W samym drugim kwartale 2024 roku przychody wzrosły natomiast do ok. 8.23 mld euro (o 6,8 proc.), a EBITDA spadła o 4,8 proc. i wyniosła 532 mln euro. Wydatki kapitałowe grupy (CAPEX) w pierwszej połowie 2024 wyniósł 396 mln euro , natomiast w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 459 mln euro.
Uśmiechnięty chrząszcz
Jeśli chodzi o samą Biedronkę , w pierwszej połowie bieżącego roku EBITDA wyniosła 878 mln euro z marżą 7,6 proc. Rok temu było to 872 mln euro, a marża wynosiła 8,6 proc. Jak zapewnił prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos, sieć będzie walczyć o swoją konkurencyjność.
W coraz bardziej konkurencyjnym kontekście, w którym cena jest decydującym czynnikiem zakupu, Biedronka utrzyma pozycję lidera cenowego i nada priorytet wzrostowi sprzedaży w ujęciu ilościowym. W związku z tym, po wejściu w drugą połowę roku, która będzie bardziej wymagająca pod względem wolumenów, Biedronka zwiększy swoje inwestycje w ceny, wzmacniając pozycję konkurencyjną – przekazał w komunikacie dos Santos.
Dos Santos dodał, że pomimo braku jasności co do przyszłego zachowania konsumentów w krajach, w których grupa prowadzi działalność, spodziewa się, że deflacja żywności i wysoka inflacja kosztów utrzymają się w drugiej połowie roku.
Nowe Biedronki
W pierwszym półroczu 2024 roku przychody Biedronki wyniosły 11,5 mld euro. W krajowej walucie to wzrost o 4,5 proc. rdr. W samym drugim kwartale przychody osiągnęły 5,8 mld euro, to stanowi wzrost o 0,1 proc.
Nakłady na inwestycje w obecnym roku mają wynieść 1,2 mld euro, czyli podobnie jak przed rokiem. 275 sklepów ma być objętych programem renowacji, a powstać ma od 130 do 150 nowych sklepów.