Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl Biznes Chińczycy kupili znaną markę odzieżową. Jest doskonale znana Polakom
Fot. Floral Deco/CanvaPro

Chińczycy kupili znaną markę odzieżową. Jest doskonale znana Polakom

17 kwietnia 2025
Autor tekstu: Julia Bogucka

Ekspansja Chińczyków na rynku europejskim postępuje. Choć w pewnym momencie zauważalny był spadek, to niektóre sektory odnotowały wyraźne wzrosty. Tego przejęcia nikt jednak nie przewidział. Za zdecydowanie niską cenę chińska firma wykupiła popularną markę odzieżową, w której ubiera się wielu Polaków.

Ekspansja Chin w europejskich biznesach

W roku  2023 chińskie inwestycje w Europie osiągnęły najniższy poziom od ponad dekady, wynosząc 6,8 mld euro. Pomimo ogólnego spadku, znaczący wzrost odnotowano w sektorze pojazdów elektrycznych , gdzie prawie 70 proc. inwestycji było skoncentrowanych na produkcji baterii i komponentów. Węgry stały się głównym beneficjentem tych inwestycji, przyciągając 44 proc. całkowitego chińskiego kapitału w Europie, głównie dzięki projektom firm, które budują tam fabryki baterii i samochodów elektrycznych .

auto elektryczne.jpg
Fot. Kittipong Jirasukhanont/PhonlamaiPhoto's Images/CanvaPro

W innych sektorach, takich jak ochrona zdrowia i biotechnologia, chińskie inwestycje również były obecne, choć w mniejszym stopniu . Przykładem jest przejęcie niemieckiej firmy Diasys Diagnostics za 143 mln euro. W Polsce zauważalna była i nwestycja Tencentu we wrocławski Techland , jednak ogólnie chińskie zaangażowanie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej przez dłuższy czas pozostawało ograniczone.

Chociaż ogólny poziom chińskich inwestycji w Europie spadł w ostatnich latach, to ich charakter uległ zmianie, koncentrując się na strategicznych sektorach , co budzi zarówno zainteresowanie, jak i obawy wśród europejskich państw. Nie tak dawno temu usłyszeliśmy o zwolnieniach grupowych w przejętej przez Chińczyków fabryce, a teraz doszło do zakupu popularnej marki odzieżowej .

Firma z Izraela wykupiła 400 mieszkań w kultowej dzielnicy. Największa transakcja w historii polskiego dewelopera
Poczta Polska z nową usługą. Zajmie się transportem nietypowego towaru

Polska fabryka przejęta przez Chińczyków zwalnia pracowników

W połowie marca informowaliśmy o zwolnieniach grupowych w jednej z polskich fabryk, która zajmuje się produkcją łożysk od okresu powojennego . Wcześniej w tym samym miejscu powstawała amunicja. Jeden z największych pracodawców w regionie został przejęty przez Chińczyków w maju 2013 roku przez chińską firmę Xiangyang Automobile Bearing Co Ltd. , kontrolowaną przez Tri-Ring Group Corporation. Agencja Rozwoju Przemysłu sprzedała 89,15 proc. akcji spółki, co stanowiło jedną z największych chińskich inwestycji w Polsce.

Przed przejęciem fabryka zatrudniała około 1800 pracowników . Po zakupie pojawiły się obawy wśród załogi dotyczące przyszłości zakładu , jednak inwestor deklarował chęć rozwoju i zwiększenia produkcji. Kilka tygodni temu szef kraśnickiego PUP-u potwierdził, że w fabryce ma dojść do zwolnienia 110 osób, co zwróciło uwagę Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych .

Jak relacjonuje Wirtualna Polska, Artur Żarnoch ze Związku Zawodowego Metalowcy w FŁT w Kraśniku przekazał nowe informacje:

Pracodawca pierwotnie zapowiedział, że chce zwolnić 120 osób, najpierw wynegocjowaliśmy 110, później zeszliśmy do 86 i jeszcze po długich rozmowach finalnie do 81 osób.

Przejęcie FŁT Kraśnik przez chińskiego inwestora jest jednym z przykładów rosnącego zaangażowania chińskich firm w europejski przemysł , szczególnie w strategicznych sektorach, takich jak motoryzacja. Teraz jednak media obiegła informacja o zakupie popularnej marki odzieżowej, którą bardzo dobrze kojarzą Polacy .

Zobacz: Zwrot ws. TVN. Pracownicy dostali specjalny komunikat. Takiego finału nie dało się przewidzieć

Marka odzieżowa wykupiona przez Chińczyków

Media właśnie obiegła informacja, że chińska firma Anta Sports ogłosiła zakup niemieckiej marki outdoorowej. Dotychczasowy właściciel, amerykański gigant Callaway, sprzedał firmę za 290 milionów dolarów (co stanowi ponad miliard złotych), mimo że w 2019 roku zapłacił za nią aż 476 milionów dolarów. Oznacza to sporą stratę finansową, jednak decyzja ta ma na celu skupienie się przez Callaway na podstawowej działalności — produkcji sprzętu i akcesoriów golfowych . Prezes firmy, Chip Brewer, zaznaczył cytowany przez portal shop-eat-surf-outdoor.com, że transakcja poprawi płynność finansową i umożliwi lepsze zarządzanie zasobami.

Dla Anta Sports przejęcie Jack Wolfskin to kolejny krok w ekspansji na rynek europejski. Chińska grupa wcześniej przejęła fińskie Amer Sports , właściciela marek takich jak Salomon, Wilson czy Arc’teryx. Umowa przejęcia Jack Wolfskin wymaga jeszcze zatwierdzenia przez odpowiednie instytucje ochrony konkurencji, ale jej finalizacja spodziewana jest do końca drugiego lub na początku trzeciego kwartału 2025 roku .

Jack Wolfskin, założony w 1981 roku w Niemczech , od lat obecny jest również na polskim rynku. Marka specjalizuje się w odzieży i sprzęcie outdoorowym , a jej ambasadorką w Polsce jest podróżniczka Martyna Wojciechowska. Dzięki autorskim technologiom produkty firmy cieszą się dużym uznaniem wśród miłośników przygód i sportu . W 2025 roku marka planuje osiągnąć przychody na poziomie 325 milionów euro i zysk rzędu 12 milionów euro.

Ambitna idea i kręta droga do sukcesu. SmartLunch doświadczył efektu kuli śnieżnej
Wielki koncern zamyka kolejne fabryki. Pracowników w Polsce czekają zmiany
Obserwuj nas w
autor
Julia Bogucka

Redaktorka Biznes Info. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Żywo zainteresowana polską polityką oraz mechanizmami zarządzającymi mediami społecznościowymi. Fanka gier komputerowych i malarstwa amatorskiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat