Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Co należy się za pracę w weekend? W tej sytuacji możesz odmówić
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 01.11.2024 11:32

Co należy się za pracę w weekend? W tej sytuacji możesz odmówić

praca
Fot. Pixabay/Peggy_Marco

Praca w soboty, niedziele i święta rządzi się własnymi prawami. Czy do wynagrodzenia przysługuje dodatek? Kiedy możesz odmówić pracy w weekend? W szczegółowych przepisach łatwo się pogubić, zwłaszcza gdy wiele zależy od branży, w której jesteśmy zatrudnieni. Kto musi pracować w weekend?
 

Kodeks pracy. Przede wszystkim: odpoczywaj

Jednym z podstawowych praw pracownika jest to do odpoczynku. Nieprzerwany odpoczynek dobowy musi trwać nie mniej niż 11 godzin. Pracownikowi przysługują również dwa dni wolne w tygodniu — nie może zatem pracować więcej niż 5 dni w tygodniu. W większości przypadków czasem na relaks będzie weekend. W określonych przypadkach sobota i niedziela są jednak takimi samymi dniami roboczymi, jak tydzień od poniedziałku do piątku. W takiej sytuacji Kodeks pracy określa dodatkowe prawa i przywileje pracownika.
 

Właśnie się zaczęło. Te hity w Rossmanie kupisz za półdarmo

Kiedy możesz odmówić pracy w weekend?

W branżach takich jak gastronomia, hotelarstwo, transport czy służba zdrowia, pojęcie weekendu bywa symboliczne. Warto jednak pamiętać, że pracodawca nie może wymagać pracy w niedzielę, jeśli nie umożliwia tego konkretna postawa prawna — jak to ma miejsce w przypadku systemu zmianowego, kiedy praca musi być wykonywana w sposób ciągły. Jeśli nie wynika to bezpośrednio z umowy o pracę, osoba zatrudniona może odmówić wykonywania obowiązków związanych z pracą w weekend. Co więcej, niezależnie od branży, pracownikowi przysługują dwa dni wolne w każdym tygodniu. 
 

Ile wynosi wynagrodzenie za pracę w weekend?

W przypadku pracy w dni wolne, takie jak weekendy lub święta, pracownik może liczyć na jedną z dwóch form rekompensaty. W niektórych przypadkach pracodawca decyduje się “oddać” dzień wolny. Wówczas musi pamiętać, by zrobić to w ramach tego samego okresu rozliczeniowego. 

W innej sytuacji przysługuje nam wynagrodzenie za dodatkowy czas pracy. Jeśli pracujemy w  niedzielę lub święto, za każdą godzinę pracy przysługuje nam dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej. Ten przepis nie dotyczy jednak soboty. W wielu branżach jest to taki sam dzień roboczy, jak poniedziałek i piątek. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy w danym przedsiębiorstwie sobota została określona jako dzień wolny.