BiznesINFO.pl Finanse Donald Tusk zapłaci za błędy Morawieckiego? Dosłownie. PKP wysłało rachunek
Fot. Pawel Wodzynski/EastNews

Donald Tusk zapłaci za błędy Morawieckiego? Dosłownie. PKP wysłało rachunek

24 lipca 2024
Autor tekstu: Michał Górecki

PKP Cargo dołączyło do spółek skarbu państwa, które nie mogą dźwignąć się po rządach Zjednoczonej Prawicy. Prezes Marcin Wojewódka od początku lipca relacjonuje stan i skalę prawnego i finansowego dołka, w jakim znalazła się spółka. Upadłości ma nie być, za to restrukturyzacja i naprawienie “chorej sytuacji”. We wtorek spółka wysłała list do premiera Donalda Tuska. Proszą o naprawienie błędów poprzedników.

PKP Cargo wysyła pismo do Donalda Tuska. To rachunek za rządy PiS

PKP Cargo poinformowała najpierw o zamiarze zwolnień grupowych (30 proc. załogi), a później, w czerwcu, wnioskowała do sądu o rozpoczęcie postępowania sanacyjnego, czyli ogółu czynności prawnych zmierzających do naprawienia stanu faktycznego spółki. Stanu, jak wynika z oświadczeń prezesa, opłakanego - tym samym PKP Cargo dołącza do szeregu innych, Poczty Polskiej czy PKO BP, które ratują się po, jak twierdzą, fatalnych procesach zarządczych minionej władzy.

10 lipca Marcin Wojewódka , prezes PKP Cargo, na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego tłumaczył, że spółka nie reguluje zobowiązań, nie płaci faktur i wymaga “gruntownych działań restrukturyzacyjnych”. Zapewnił przy tym, że nie chodzi o postepowanie upadłościowe, a ochronę przed spłatą zaległości, odsetek, wycofania się z niekorzystnych kontraktów itp. Wniosek o postępowanie sanacyjne trafił już do sądu, który zdecyduje, czy ta będzie mogła procedować w jego ramach (np. uczestniczyć w kolejnych przetargach). Tymczasem jednak we wtorek 23 lipca władze spółki opublikowały list do Donalda Tuska - to rachunek, który wystawiają nowemu premierowi za rządy poprzedniego.

Więcej o sprawie: Nepotyzm, nieudolność i układy, czyli dziedzictwo PiS. ”PKP Cargo zostało zarżnięte”

Donald Tusk dostał rachunek za Mateusza Morawieckiego

W piśmie czytamy, że chodzi o rekompensatę za koszty poniesione w wyniku priorytetowego wykonania przez PKP CARGO transportu 4,5 ton węgla - zadania zleconego w oparciu o tzw. “Decyzję Węglową” z 25 lipca 2022 r. i 6 października 2022 r. Po podpisaniu tych kontraktów ministerstwo aktywów państwowych pod zarządem Jacka Sasina miało się wycofać , zawiesić prace nad umową i… tak sprawę zostawić.

W dokumencie zarząd tłumaczy, że wówczas spółka musiała porzucić inne zadania i zająć się tym uznanym za rząd za priorytetowy.

PKP Cargo wskazuje winnych

Tego samego dnia, we wtorek 23 lipca, PKP Cargo zareagowało na kontrolę poselską, o którą pokusił się poseł PiS Kacper Płażyński. W komunikacie zaznaczono, że obecny stan spółki to wina posła i jego “partyjnych kolegów”.

Wszystkie działania obecnego Zarządu PKP Cargo  wynikają z trudnej sytuacji w jakiej znalazła się Spółka. Ten stan jest rezultatem zarządzania PKP Cargo w ostatnich latach przez partyjnych kolegów posłów Kacpra Płażyńskiego i Michała Kowalskiego.

Decyzja Węglowa, podjęta przez Mateusza Morawieckiego, jest wymieniana jako jedna z przyczyn załamania kondycji spółki i utraty kontraktów. W pierwszym kwartale 2024 r. PKP Cargo straciło netto 118 mln zł. Straty spółka ma notować od przeszło dwóch lat.

Polska walka o darmowe toalety na dworcach PKP. "My sikamy i defekujemy". Tym razem możliwy przełom
Obserwuj nas w
autor
Michał Górecki

Dziennikarz portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Goniec.pl. Opisywałem relacje sektora samorządowego z NGO w trakcie i po kampanii wyborczej w 2018 r. Przez 3 lata pisałem o najciekawszych procesach karnych i cywilnych z południowej Polski. Zanim Justin Welby koronował Karola III, rozmawiałem z Brytyjczykami na Westminster, a po koronacji – z tymi skandującymi „Not my King”. Opisywałem drogę synodalną w Kościele Powszechnym i jej lokalne ścieżki w polskich parafiach. Współpracowałem z reprezentantami firm dealerskich, żeby opisać przemiany gospodarcze i społeczne z przełomu wieków i zrelacjonować najbardziej efektywne praktyki marketingowe. Jeśli nie odbieram, to znaczy, że jestem z psem w lesie.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie