Dziura w samolocie pełnym pasażerów. Samoloty na całym świecie uziemione
6 stycznia około 1 w nocy czasu polskiego pasażerowie podróżujący do Kanady usłyszeli wybuch. W czasie lotu w samolocie wytworzyła się wielka wyrwa. Znamy stanowisko polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Awaria samolotu. Było o krok od tragedii
Pasażerowie Boeinga 737 MAX 9 przeżyli chwile grozy podczas lotu z Portland (stan Oregon, USA) do Ontario w Kanadzie. Samolot musiał lądować na lotnisku, które dopiero co opuścił, zaledwie dwadzieścia minut po starcie, po tym, jak w tylnej części kadłuba powstała dziura . Zdarzenie to, będące wynikiem oderwania się drzwi i rozhermetyzowania wnętrza samolotu, było bezpośrednim zagrożeniem dla podróżujących .
Na szczęście, ponieważ miejsca tuż przy tylnym wyjściu były puste, a także dzięki błyskawicznej reakcji załogi,
nikt nie ucierpiał.
Gdyby było inaczej, wypadek z 5 stycznia czasu miejscowego skończyłby się tragedią.
Te samoloty na razie nigdzie nie polecą
Udostępnione przez serwis The Oregonian nagranie, pokazujące chwile tuż po wypadku z wnętrza kabiny samolotu, daje pewne wyobrażenie o tym, jakie przerażenie musieli czuć jego autorzy, mimo że wszystkim udało się zachować względny spokój. Sami pasażerowie wspominają, że w momencie oderwania się drzwi usłyszeli “ wybuch, przypominający typowe zatykanie się uszu przy starcie, jednak dziesięć razy silniejsze” .
Nic więc dziwnego, że obecnie na całym świecie
samoloty Boeing 737 MAX 9 zostały uziemione
, jak poinformował przewoźnik obsługujący trefny lot, Alaska Airlines.
Zarządzenie Federalnej Administracji Lotnictwa
Stanowisko w tej sprawie zajęła również amerykańska FAA — Federalna Administracja Lotnictwa nakazała natychmiastową inspekcję samolotów tego modelu, należących nie tylko do Alaska Airlines, ale również innych amerykańskich linii lotniczych.
Również inni przewoźnicy, m.in. Copa Airlines czy Turkish Airlines zdecydowali się na przeprowadzenie inspekcji Boeingów 737 MAX 9. Indyjska Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego nakazała również kontrole wyjść awaryjnych, która ma zostać przeprowadzona natychmiast we wszystkich samolotach Boeing 737 MAX 8.
Łącznie uziemiono 171 maszyn należących do amerykańskich przewoźników, co doprowadziło do odwołania wielu lotów.