Jest kluczowa decyzja ws. CPK. Już wszystko jasne
Centralny Port Komunikacyjny jest nie tylko projektem infrastrukturalnym, ale także inwestycją o strategicznym znaczeniu dla Polski i całego regionu. Ma potencjał stać się głównym węzłem komunikacyjnym, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Właśnie zapadła decyzja, która dla powstania CPK stanowi przełomowy moment.
CPK wchodzi w fazę realizacji
W ostatnich miesiącach Centralny Port Komunikacyjny osiągnął znaczne postępy w przygotowaniach. W 2024 roku rząd przyjął Program Wieloletni CPK, gwarantujący finansowanie w wysokości ponad 131 miliardów złotych. Spółka ogłosiła również około 60 przetargów na sumę 8,3 miliarda złotych, a w styczniu 2025 roku planowane jest wystąpienie o środki unijne na budowę tunelu KDP w Łodzi oraz wybór wykonawcy tej inwestycji.
Teraz zapadła kolejna, tym razem kluczowa decyzja, która otwiera drzwi do najważniejszego – rozpoczęcia budowy.
Wydano kluczową decyzję. Teraz się zacznie
Centralny Port Komunikacyjny (CPK), planowany jako jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej, otrzymał właśnie kluczową decyzję lokalizacyjną. To dokument, który wyznacza obszar pod budowę lotniska oraz infrastruktury towarzyszącej i w konsekwencji umożliwia rozpoczęcie procesu budowlanego.
Projekt obejmie 2339 działek na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki, co łącznie daje 2585 hektarów przeznaczonych na budowę. To bardzo ważny moment, który pozwala przejść z etapu planowania do rzeczywistej realizacji projektu.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wskazał, że projekt był wcześniej opóźniany przez nierealistyczne harmonogramy i brak działań poprzednich rządów, co wymagało gruntownych zmian i repolonizacji projektu.
Na rozpoczęcie procesu budowlanego czekaliśmy bardzo długo. Nasi poprzednicy wiele opowiadali o budowie CPK, ale nie udało im się przejść od słów do czynów – powiedział Dariusz Klimczak.
CPK ma być finansowany zarówno ze środków krajowych, jak i europejskich, a jego realizacja jest jednym z priorytetów rządu. Decyzja lokalizacyjna pozwala na przygotowanie niezbędnej dokumentacji budowlanej, która ma zostać ukończona w pierwszym półroczu 2025 roku. Na tym etapie prace nad projektem terminala są zaawansowane w około 60 proc., a infrastruktura lotniska, w tym pasy startowe, osiągnęły 50 proc. postępu. Zakończenie tych działań umożliwi złożenie wniosku o pozwolenie na budowę, co jest kolejnym ważnym krokiem w harmonogramie.
Program Dobrowolnych Nabyć
Decyzja lokalizacyjna otwiera również drogę do nabywania gruntów pod budowę. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK już pozyskała 1188 hektarów ziemi. Celem jest dobrowolne nabycie większości gruntów, co pozwala uniknąć wywłaszczeń.
Nasi poprzednicy w kwietniu 2023 r. zawiesili ten program. Stwierdzili, że resztę nieruchomości nabędą w drodze wywłaszczeń. Gdy ponownie go otworzyliśmy, mieliśmy rekordową liczbę zgłoszeń. Lepiej jest rozmawiać z ludźmi, przygotować im ofertę, by 90 proc. mieszkańców terenu przyszłego lotniska zdecydowało się na nią i zbyło swoje nieruchomości na bardzo dobrych warunkach i z bardzo długim czasem na opuszczenie nieruchomości, niż czekać na wywłaszczenie. Pokazujemy, że to projekt z ludzką twarzą i dużą wrażliwością społeczną - powiedział wiceminister Lasek.
Mimo znaczącego postępu w PDN wciąż pozostaje około 500 właścicieli działek objętych decyzją lokalizacyjną, którzy mogą złożyć odwołania. Mają oni na to 60 dni od publikacji obwieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej i przekazania dokumentacji do gmin. Spółka CPK dąży do zawarcia jak największej liczby umów w tym czasie, aby ograniczyć konieczność stosowania procedur wywłaszczeniowych.