Już 1 maja wchodzi nowy podatek i obowiązek raportowania. Lepiej się na to przygotować
Już za kilka dni wejdą w życie przepisy, które ustanawiają nowe obowiązki sprawozdawcze na portale sprzedażowe. Chodzi o obowiązek raportowania sprzedawców oraz opodatkowanie niektórych transakcji dotyczących przedmiotów używanych, informuje gazeta.pl.
Zmiany już od 1 maja
Zmiany wchodzą w życie już za kilka dni. Od 1 maja 2023 r. platformy zajmujące się handlem internetowym , takie jak Allegro, OLX, Vinted czy Booking, będą miały obowiązek raportowania wykazu sprzedawców. Co więcej, niektóre transakcje sprzedaży przedmiotów używanych zostaną opodatkowane .
Zmiany w prawie są efektem wdrażania przez Polskę unijnej dyrektywy DAC7 , dotyczącej e-handlu i najmu przez internet lokali mieszkalnych, miejsc parkingowych, samochodów czy innych środków transportu.
Podatek od rzeczy używanych sprzedanych z zyskiem
Wielu użytkowników platform takich jak Vinted czy Allegro sprzedaje z zyskiem towary , które zostały zakupione prywatnie. Nowe regulacje nakładają na sprzedawców, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej , ale sprzedają produkty po cenie wyższej niż cena zakupu , obowiązek zapłacenia podatku . Dotyczy to sytuacji, gdy sprzedaż nastąpi w ciągu sześciu miesięcy od dnia zakupu przedmiotu przez sprzedawcę.
“Przykładowo, jeśli kupiliśmy buty za 500 zł z limitowanej kolekcji, a po tygodniu chcemy je sprzedać za 800 zł, dochód do opodatkowania wyniesie 300 zł . Jednak gdybyśmy te same buty sprzedali po 6 miesiącach liczonych od końca miesiąca zakupu, nie zapłacilibyśmy podatku” - tłumaczy Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy w firmie inFakt.
Skarbówka może żądać raportów
W rejestrze sprzedawców będą monitorowane kwoty dokonywanych przez nich transakcji . Serwis podaje, że takie działania mają celu śledzenie dochodów uzyskiwanych przez sprzedających, a także kontrolowanie czy wywiązują się z konieczności opłacania podatków. Pierwszy raport będzie przesłany w styczniu 2024 r ., ale na żądanie dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej przedsiębiorcy będą musieli przedstawiać raporty na bieżąco .
Sprzedawcy będą musieli zostać poinformowani o zakresie danych gromadzonych przez administratorów portali. Informacje takie mają znaleźć się np. w zasadach lub regulaminach danego sklepu internetowego.
Raport nie dla wszystkich
Obowiązek raportowania nie będzie dotyczył wszystkich. Ministerstwo Finansów informuje, że zostaną z niego wyłączeni sprzedawcy okazjonalni , którzy w okresie roku, zawarli mniej niż 30 transakcji sprzedaży lub ich łączny przychód ze sprzedaży nie przekroczył dwóch tysięcy euro.
„ Ma to na celu wykluczenie okazjonalnych sprzedaży, które obejmują najczęściej prywatne przedmioty jak ubrania lub książki ” - tłumaczy ekspert.