BiznesINFO.pl Polska i Świat Już za dwa tygodnie na kierowców spadnie nowy obowiązek. Jeśli się nie zastosują zapłacą wysoką karę
Biznesinfo.pl

Już za dwa tygodnie na kierowców spadnie nowy obowiązek. Jeśli się nie zastosują zapłacą wysoką karę

15 grudnia 2019

Kara za brak rejestracji zależna od urzędnika

Kara za brak zgłoszenia to nowość. Rejestracja transakcji jest obowiązkowa od dawna, jednak dotychczas nie było to egzekwowane. Teraz ma się to zmienić. Bankier podaje, że jeśli nie kierowca nie zgłosi zakupu, sprzedaży lub sprowadzenia pojazdu w ciągu 30 dni to zostanie na niego nałożona kara finansowa, która będzie wynosić od 200 do nawet 1000 zł. Decyzję o tym, jak wysoka będzie kara, będzie podejmował urzędnik. Każdy przypadek będzie oceniany indywidualnie. Wysokość kary będzie też determinować czas, jaki już upłynął od ustalonego terminu, a także to, czy było to pierwsze czy już kolejne przekroczenie terminu.

Jak zgłaszać transakcję?

W przypadku sprzedawcy pojazdu transakcja powinna być zgłoszona w ciągu 30 dni w wydziale komunikacji urzędu odpowiedniego ze względu na miejsce zamieszkania - starostwa powiatowego lub urzędu miasta, z kolei w przypadku miast na prawach powiatu. Sprzedawca musi przynieść umowę kupna, fakturę lub darowiznę. Transakcja sprzedaży musi być zgłaszana nie tylko przez osoby fizyczne, ale też przez pośredników i firmy, które sprzedają pojazd następnej osobie.

Także kupujący musi się zgłosić do urzędu, aby zarejestrować pojazd. Bankier podaje, że w przypadku braku możliwości rejestracji, np. dlatego, że nie auto nie posiada ważnych badań technicznych, trzeba tylko zgłosić zakup pojazdu, wtedy kara nie zostanie nałożona.

Termin 30 dni na zgłoszenie obowiązuje też osoby, które sprowadzają pojazdy do Polski z zagranicy. Termin jest liczony od chwili, gdy samochód przekroczył polską granicę. Sprowadzenie pojazdu należy zgłosić również w sytuacji, kiedy samochód jest sprzedawany innej osobie.

Czas na porządki

Zaostrzenie przepisów ma poprawić warunki legalnego obrotu pojazdami w Polsce, a także uporządkować dane gromadzone w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Bankier podaje, że w połowie roku spośród niemal 23 mln zarejestrowanych w Polsce pojazdów, blisko jedną czwartą stanowiły tzw. martwe dusze, czyli samochody widniejące w CEPiK-u, które w rzeczywistości są nieużywane. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku.

Obserwuj nas w
autor
Stanisław Węgrowski

Wydawca Biznesinfo. Absolwent psychologii na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. W dziennikarstwie inspirują go sprawy społeczne, polityka, kultura oraz sport. DJ, jeden z założycieli kolektywu SONDA, działającego na warszawskiej scenie klubowej. Miłośnik zwierząt.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat