Komisja Europejska chce zmian w prawach jazdy. Mają objąć seniorów
Z danych Eurostatu wynika, że Polacy są unijnymi liderami pod względem liczby posiadanych samochodów. W 2021 roku w naszym kraju było najwięcej zarejestrowanych aut osobowych w całej UE (687) w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Trudno się dziwić tym statystykom: wiele osób nie wyobraża sobie życia bez auta. Są wśród nich też seniorzy, którzy samochodem chętnie wybierają się do lekarza, na zakupy czy jadą odwiedzić swoich bliskich. Dobrze, że są aktywni, jednak czasem to właśnie najstarsi kierowcy powodują problemy na drogach. Właśnie dlatego chce się nimi zająć Komisja Europejska – informuje portal o2.pl.
Seniorzy na drogach. KE chce zmian
Zdaniem Komisji Europejskiej seniorzy dość często powodują wypadki drogowe. Nie ma wątpliwości, że rosnąca liczba starszych użytkowników dróg stanowi poważne wyzwanie w obszarze bezpieczeństwa drogowego. Wraz z wiekiem w organizmie człowieka zachodzą zmiany, które mogą utrudnić mu prowadzenie pojazdu: pojawiają się problemy ze wzrokiem, z koncentracją, reakcja staje się opóźniona. W wyniku różnych schorzeń częściej dochodzi też do zasłabnięć za kierownicą. Dlatego Komisja Europejska chciałaby wprowadzić dodatkowe obowiązki dla kierowców w wieku 65+.
Prawo jazdy odnawiane co 5 lat? Oto co może czekać seniorów
Chodzi o to, by wydawać seniorom prawo jazdy na krótszy, 5-letni termin. Przedłużenie uprawnień wiązałoby się koniecznością odbycia badań i testów (chodzi o sprawdzenie motoryki, szybkości reakcji, stanu psychicznego). Ich zakres miałby być szerszy niż u młodych osób. Osoby w wieku 75 lat i więcej miałyby przechodzić takie badania nawet każdego roku.
Wizja zero. Co to takiego?
Wizji zero przyświeca cel-marzenie. Jest to międzynarodowy projekt, stworzony w Szwecji, który zakłada, by zredukować do zera liczbę ofiar śmiertelnych i poszkodowanych w ruchu drogowym. Przypomnijmy, że w 2022 roku na polskich drogach doszło do ponad 21 tys. wypadków, w wyniku których zginęły prawie 2 tys. osób, a 25 tys. zostało rannych. Natomiast portal mubi.pl wnioskuje, na podstawie danych policji, że w Polsce najczęściej wypadki powodują kierowcy w wieku 25-39 lat (najwyższy współczynnik jest w grupie wiekowej 18-24).
Młodych kierowców cechuje skłonność do ryzyka, która w połączeniu z niewielkim doświadczeniem w kierowaniu pojazdami przynosi tragiczne efekty. Ich przeciwieństwem są osoby powyżej 60 roku życia – w ich przypadku współczynnik wypadków jest ponad 3 razy mniejszy niż u młodszych kierowców – czytamy na łamach serwisu.
Źródła: o2.pl, mubi.pl