Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Energetyka > Komisja finansów poparła projekt obniżający ceny paliwa i prądu
Joanna Leja
Joanna Leja 09.12.2021 01:00

Komisja finansów poparła projekt obniżający ceny paliwa i prądu

mapa polska (1)
Biznesinfo

Sejmowa komisja finansów opowiedziała się w środę 8 grudnia, za projektem ustawy obniżającej akcyzę na paliwa i prąd. Projekt jest elementem tarczy antyinflacyjnej rządu, w ramach której przewidziane są również m.in. zmiany stawek VAT na prąd, gaz i ciepło systemowe. Mowa o rządowym projekcie nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Projekt ma wprowadzić zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej sprzedawanej gospodarstwom domowym od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. oraz obniżkę stawki tego podatku dla innych odbiorców. Zakłada też obniżkę stawek akcyzy na paliwa w okresie od 20 grudnia do 31 grudnia tego roku i od 1 stycznia do 31 maja 2022 r.

Według uzasadnienia do projektu, po obniżce grudniowej olej napędowy może być tańszy o 8 gr na litrze (a po uwzględnieniu VAT – o 10 gr), zaś od 1 stycznia do 31 maja – o 5 gr na litrze (o 6 gr z VAT). Z kolei benzyna w grudniu może potanieć o 14 gr/l (z VAT o 17 gr), a od stycznia – o 11 gr/l (z VAT o 18 gr na litrze).

Prezentowane przez MF przewidywania dotyczące obniżek cen, jakie ma wywołać projekt, nie uwzględniają wpływu na cenę paliwa ewentualnych zmian cen ropy za baryłkę i umocnienia złotego wobec dolara, czyli najważniejszych – w ocenie wiceministra finansów Piotra Patkowskiego – czynników cenotwórczych. Patkowski zauważył, że oba te czynniki stają się w tej chwili widoczne.

– Obniżki, które zapowiadamy, są obniżkami niezależnymi od tych dwóch czynników, przy ich kumulacji ta obniżka będzie jeszcze większa – podkreślił Piatkowski. Dodał, że inne zapowiedzi z Tarczy Antyinflacyjnej, czyli obniżenie VAT na gaz ziemny, ciepło sieciowe i energię elektryczną, będą realizowane w drodze rozporządzeń, które wkrótce powinny zostać podpisane przez Ministra Finansów i wejść w życie razem z procedowanym projektem dot. akcyzy na paliwa.

Wiceminister był też pytany, czy obniżenie akcyzy nie wpłynie na deficyt budżetowy.

– Nie mamy zamiaru zwiększać deficytu przedmiotową zmianą. Widzimy po dochodach grudniowych, że wpływy będą jeszcze wyższe niż zaplanowane w nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2021, a automatycznie wyższe dochody tegoroczne, podbijają prognozy dochodów przyszłorocznych, co spowoduje - kończymy analizy makroekonomiczne - że nie będzie potrzeby podnoszenia deficytu z tytułu dzisiejszej, przedmiotowej zmiany – zaznaczył Patkowski.

Wprowadzenie zmian w trybie ekspresowym

Legislatorzy sejmowi zwrócili uwagę, że terminy przedstawione w projekcie są zbyt krótkie, nie dając prezydentowi wystarczającego czasu na zapoznanie się z przepisami, co stanowi uchybienie konstytucyjne. Z kolei przedstawiciele przedsiębiorców wskazywali, że będą mieli za mało czasu na przestawienie systemów rozliczeniowo-billingowych. Uwagi te nie znalazły jednak odzwierciedlenia w przyjętych poprawkach. Wprowadzone w trakcie prac w komisji zmiany miały głównie charakter legislacyjny i doprecyzowujący.

Przepisy mają wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu.