Lidl nie jest jedyny. Firmy rezygnują z reklam w TV Republika
Telewizja Republika mierzy się z odpływem kluczowych reklamodawców, co wiąże się z ostrymi słowami Jerzego Owsiaka pod adresem stacji i jego apelem do sponsorów WOŚP. Lidl był pierwszą firmą, która głośno zareagowała na tę sytuację, ale – jak się okazuje – nie jedyną. Kolejne marki również ogłaszają zakończenie współpracy reklamowej.
Albo WOŚP, albo Republika
Bezpośrednim impulsem do rezygnacji reklamodawców był apel Jerzego Owsiaka, który w ostrych słowach skrytykował TV Republika. Szef WOŚP podkreślił, że stacja ta, jego zdaniem, działa w sposób sprzeczny z misją organizacji, określając ją jako „antyonkologiczną, antyhematologiczną, antyludzką momentami". Owsiak zapowiedział, że WOŚP nie będzie współpracować z firmami, które zdecydują się na reklamy w TV Republika, co wywołało natychmiastową reakcję niektórych firm.
Pierwszy był Lidl, ale jak się okazało – nie ostatni.
Najpierw Lidl, potem kolejne marki
W odpowiedzi na ten apel, sieć Lidl ogłosiła, że jeżeli WOŚP i TV Republika nie osiągną porozumienia, to kończy emisję swoich spotów w tej stacji. Warto podkreślić, że w 2024 roku Lidl był najbardziej reklamowaną marką w Polsce.
Kroki w kierunku zaniechania współpracy z telewizją Sakiewicza podjęły lub zapowiedziały również kolejne znaczące marki. Producent słodyczy Wawel zadeklarował, iż rezygnuje z reklam w TV Republika od 1 marca 2025 roku, powołując się na swoje przywiązanie do inicjatyw społecznych i wrażliwości na postulaty organizacji charytatywnych. Tymczasem Oleofarm zakończy współpracę reklamową z telewizją Sakiewicza jeszcze wcześniej – wraz z końcem stycznia 2025 roku.
Biorąc pod uwagę misję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, jej istotną rolę w społeczeństwie oraz stanowisko prezesa organizacji — Jerzego Owsiaka, firma Wawel zaprzestanie emisji swoich reklam w niektórych stacjach, co nastąpi w najwcześniejszym możliwym terminie, tj. od 1 marca 2025 r. — pisze krakowska firma w oświadczeniu przesłanym portalowi wyborcza.biz.
Sakiewicz chce pieniędzy od Owsiaka
W styczniu 2025 roku TV Republika odnotowała znaczny spadek liczby nadawanych reklam: z 7979 spotów w analogicznym okresie poprzedniego roku do 2296 obecnie.
Sytuacja spotkała się z ostrym sprzeciwem Tomasza Sakiewicza, szefa TV Republika. Zarzucił on Owsiakowi naruszanie zasad wolnej konkurencji i zapowiedział złożenie pozwu w sądzie. Jak przyznał w wypowiedziach publikowanych na platformie X, wszelkie straty poniesione przez jego telewizję mają być rekompensowane z majątku „kłamcy”, jak określił szefa WOŚP.