BiznesINFO.pl Polska i Świat Lidl nie jest jedyny. Firmy rezygnują z reklam w TV Republika
fot. Elekes Andor, Wikimedia Commons

Lidl nie jest jedyny. Firmy rezygnują z reklam w TV Republika

30 stycznia 2025
Autor tekstu: Marcin Śliwa

Telewizja Republika mierzy się z odpływem kluczowych reklamodawców, co wiąże się z ostrymi słowami Jerzego Owsiaka pod adresem stacji i jego apelem do sponsorów WOŚP. Lidl był pierwszą firmą, która głośno zareagowała na tę sytuację, ale – jak się okazuje – nie jedyną. Kolejne marki również ogłaszają zakończenie współpracy reklamowej.

Albo WOŚP, albo Republika

Bezpośrednim impulsem do rezygnacji reklamodawców był apel Jerzego Owsiaka, który w ostrych słowach skrytykował TV Republika. Szef WOŚP podkreślił, że stacja ta, jego zdaniem, działa w sposób sprzeczny z misją organizacji, określając ją jako „antyonkologiczną, antyhematologiczną, antyludzką momentami". Owsiak zapowiedział, że WOŚP nie będzie współpracować z firmami, które zdecydują się na reklamy w TV Republika, co wywołało natychmiastową reakcję niektórych firm.

Pierwszy był Lidl, ale jak się okazało – nie ostatni.

Trump otworzy Guantanamo. Chce wysłać tam nielegalnych migrantów
Sanepid wydał nagłe ostrzeżenie. Jajka znikają ze sklepowych półek

Najpierw Lidl, potem kolejne marki

W odpowiedzi na ten apel, sieć Lidl ogłosiła, że jeżeli WOŚP i TV Republika nie osiągną porozumienia, to kończy emisję swoich spotów w tej stacji. Warto podkreślić, że w 2024 roku Lidl był najbardziej reklamowaną marką w Polsce.

Kroki w kierunku zaniechania współpracy z telewizją Sakiewicza podjęły lub zapowiedziały również kolejne znaczące marki. Producent słodyczy Wawel zadeklarował, iż rezygnuje z reklam w TV Republika od 1 marca 2025 roku, powołując się na swoje przywiązanie do inicjatyw społecznych i wrażliwości na postulaty organizacji charytatywnych. Tymczasem Oleofarm zakończy współpracę reklamową z telewizją Sakiewicza jeszcze wcześniej – wraz z końcem stycznia 2025 roku.

Biorąc pod uwagę misję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, jej istotną rolę w społeczeństwie oraz stanowisko prezesa organizacji — Jerzego Owsiaka, firma Wawel zaprzestanie emisji swoich reklam w niektórych stacjach, co nastąpi w najwcześniejszym możliwym terminie, tj. od 1 marca 2025 r. — pisze krakowska firma w oświadczeniu przesłanym portalowi wyborcza.biz.

Sakiewicz chce pieniędzy od Owsiaka

W styczniu 2025 roku TV Republika odnotowała znaczny spadek liczby nadawanych reklam: z 7979 spotów w analogicznym okresie poprzedniego roku do 2296 obecnie.

Sytuacja spotkała się z ostrym sprzeciwem Tomasza Sakiewicza, szefa TV Republika. Zarzucił on Owsiakowi naruszanie zasad wolnej konkurencji i zapowiedział złożenie pozwu w sądzie. Jak przyznał w wypowiedziach publikowanych na platformie X, wszelkie straty poniesione przez jego telewizję mają być rekompensowane z majątku „kłamcy”, jak określił szefa WOŚP.

Rosyjskie dostawy płyną do Europy. "Polska jest główną bramą", podano listę firm
Stopy procentowe w euro znów w dół. Polacy płacą więcej w złotówkach
Obserwuj nas w
autor
Marcin Śliwa
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat