Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Na poświątecznych wyprzedażach czekają na nas pułapki. O tych zasadach musisz pamiętać
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 26.12.2024 20:45

Na poświątecznych wyprzedażach czekają na nas pułapki. O tych zasadach musisz pamiętać

zakupy, wyprzedaże
Fot. Negative Space/Pexels

Rozpoczęły się już poświąteczne wyprzedaże, a kolejne będą pojawiać się w dużej liczbie także po Nowym Roku. Jest to okazja, by zrobić odkładane zakupy w okazyjnych cenach, ale też zagrożenie - część produktów, ale też standardy obsługi sprzedawców, mogą okazać się rozczarowaniem. Tym bardziej ważna jest znajomość praw konsumenta.

Na co należy uważać podczas poświątecznych i noworocznych wyprzedaży

Instrukcje opracowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wskazują, że na pierwsze nieprawidłowości podczas wypredaży można trafić już w momencie zapoznawania się z ofertą danego sklepu. Przede wszystkim może brakować informacji, do których prawo ma konsument, co jest szczególnie częste na chińskich platformach, np. Temu czy AliExpress.

UOKiK sporządził jednak szczegółową listę elementów ofert, na które należy zwracać uwagę. Ich dostępność może zaważyć czy będziemy zadowoleni z zakupów, a nawet może pomóc w zidentyfikowaniu nieuczciwego sprzedawcy.

Bez tego nie dostaniesz renty wdowiej. Lepiej się pospieszyć Kredytobiorcy mają powód do obaw? Co oznacza zmiana wskaźnika WIBOR na WIRF-

Prawo do informacji i dyrektywa omnibus

Pierwsze czynności weryfikacji warto podjąć jeszcze zanim w ogóle przejdziemy do zakupu - do zaniedbania czy świadomej próby oszustwa może dojść jeszcze na etapie prezentacji ofert. Należy pamiętać, że każda oferta powinna zawierać:

  • główne cechy usługi lub przedmiotu i opis kanału komunikacji z klienta,
  • dane identyfikacyjne sprzedawcy, np. NIP,
  • szczegółowe dane adresowe i kontaktowe sprzedawcy czy przedsiębiorstwa, 
  • adres do reklamacji
  • łączna cena lub wynagrodzenie (w przypadku usług) wraz ze wszystkimi podatkami i informacją o ewentualnych opłatach dodatkowych,
  • informacja o tym, czy cena była dostosowana do danego klienta.

Ważnych elementów jest więcej, jednak najczęściej - jak termin i sposób zapłaty są one zintegrowane z systemami e-commerce. Inaczej jest jednak np. z kosztami zwrotu towaru, o których sprzedawcy muszą informować, a często zdarzają się uchybienia.

Osobną kategorię stanowi informowanie o cenie. Niedopuszczalne są żadne formy stosowania mechanizmów mogących wpływać na decyzje zakupowe, np. niezgodne z prawdą informacje, że w asortymencie zostały ostatnie sztuki danego towaru lub też, że ważność oferty wkrótce wygasa.

W walce z takimi próbami manipulowania percepcją konsumenta wdrożona została dyrektywa optimus, dzięki której poznajemy najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Dzięki temu rozprawiono się np. z fałszywymi wyprzedażami (będącymi skutkiem najpierw znacznej podwyżki, a potem nieznacznej obniżki ceny), choć trzeba brać pod uwagę, że do dyspozycji mamy tylko dane z ostatniego miesiąca.

Odstąpienie od umowy i reklamacja zakupionego towaru

Jeśli mimo pozytywnej weryfikacji dostępności wszystkich informacji zakup okaże się chybiony, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyn. Ważne, aby wiedzieć, że funkcjonują tu dwa terminy. Pierwszy, 30 dni od zawarcia umowy sprzedaży, obowiązuje przy nieumówionej wizyty przedsiębiorcy. Drugi, 14 dni, podczas umówionej wizyty akwizytora w domu nabywcy, ale też dla zakupów internetowych.

W przypadku zakupów na internetowych wyprzedażach obowiązuje więc dwutygodniowy czas na odstąpienie od umowy. Za moment jej zawarcia uznaje się umowę sprzedaży liczoną od otrzymania towaru przez konsumenta.

Ważne są tu dwie kwestie. Po pierwsze jeśli sprzedawca nie informował o prawie do odstąpienia, wówczas konsument może odstąpić od umowy w ciągu 12 miesięcy od otrzymania towaru. Okres skraca się do 30 dni, jeśli sprzedawca w dowolnym momencie od zakupu poinformuje o prawie do odstąpienia. Po drugie kluczowy w odstąpieniu jest moment zgłoszenia - wystarczy wysłać sprzedawcy oświadczenie w ciągu 14 dni.

Odstąpić od umowy możemy bez podawania przyczyny. Inaczej jest ze stwierdzeniem niezgodności towaru z umową i reklamacją. W pierwszej kolejności możemy się domagać naprawy lub wymiany egzemplarza. Jeśli jednak zachodzi istotna niezgodność towaru z umową, można skorzystać z prawa do obniżenia ceny przez sprzedawcę lub obniżenia ceny.

Z ostatnich dwóch praw można skorzystać, jeśli sprzedawca odmówił naprawy lub wymiany, nie dokonał ich, do naprawy lub wymiany doszło, ale produkt nadal nie jest zgodny z umową bądź sprzedawca przedstawił takie warunki wymiany lub naprawy, że jest to niekorzystne, niedogodne dla klienta.

Więcej informacji, które w trakcie poświątecznych i noworocznych wyprzedaży mogą okazać się na wagę złota można znaleźć na uruchomionej przez UOKiK stronie prawakonsumenta.uokik.gov.pl.