Nadchodzą zmiany w opłatach za drogi
Ministerstwo Infrastruktury rozpoczyna realizację obietnic złożonych rok temu. Pierwsze zmiany wejdą w życie w I kwartale 2023 roku. Niestety, nie oznacza to dobrych wiadomości dla kierowców.
Nowe zasady mają objąć pojazdy powyżej 3,5 tony. Ich kierowcy będą musieli płacić w systemie e-TOLL na większej liczbie dróg ekspresowych i autostrad będących pod zarządem GDDKiA .
Zgodnie z informacjami portalu money.pl, do systemu opłat mają zostać dołączone wspomniane drogi, które zostały wybudowane po 2017 roku . Łączna ich długość to 1600 kilometrów.
Kraju nie stać na darmowe autostrady
Kierowcy samochodów osobowych póki co nie będą musieli płacić na niektórych odcinkach . Nie oznacza to jednak, że taki stan utrzyma się do końca świata, ponieważ obietnica ministra Andrzeja Adamczyka w tym temacie dotyczyła tylko lat 2022-23 .
Według wypowiedzi ministra cytowanej przez money.pl, kraju nie stać na utrzymywanie stanu autostrad jeżeli są one darmowe . Stąd wynika decyzja o poszerzeniu systemu opłat.
Natomiast wiceminister infrastruktury Rafał Weber ujawnił, że to działanie zostało ujęte w Krajowym Planie Odbudowy . Jak podaje money.pl, ma ono na celu wyrównanie warunków konkurencji między koleją a transportem drogowym.
Będą jednak wyjątki
Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA, niektóre odcinki autostrad mają jednak być darmowe . Tak będzie chociażby w przypadku odcinka A4 między Krakowem i Katowicami , gdy Dyrekcja przejmie ten fragment w 2027 po wygaśnięciu koncesji.
Według wyliczeń money.pl, zyski z viaTOLL i e-TOLL wyniosły od 2015 roku blisko 15 mld złotych . Kwoty zebrane w pierwszych miesiącach działania nowego systemu opłat były na podobnym poziomie, co w starym systemie.