Największe od 10 lat zwolnienia w bielskiej fabryce. Tak źle jeszcze nie było
Zwolnienia w fabrykach nikogo nie zaskakują. Są sposobem na ratowanie zakładów, które odnotowały spadki produkcji i w ten sposób tną koszta. Nie inaczej jest w przypadku fabryki międzynarodowego koncernu w Bielsku-Białej.
Fabryka zatrudnia ponad 800 osób
Fabryka w Bielsku-Białej zatrudnia ponad 800 pracowników . Należy do spółki Fiat Chrysler Automobiles Poland , która jest częścią koncernu Stellantis . Ten z kolei powstał z połączenia grupy Fiat Chrysler Automobiles z francuską grupą PSA, do której należy m.in. Peugeot i Renault. W fabryce produkowane są m.in. silniki montowane w samochodzie Jeep Renegade.
„Rzeczpospolita” informuje, że jeszcze kilka lat temu fabryka w Bielsku-Białej funkcjonowała dobrze , a obecna sytuacja to efekt zmian , które dotyczą całego przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Chodzi o „ elektryfikację ” i odchodzenie od tradycyjnych silników spalinowych i wysokoprężnych.
Największe zwolnienia od 10 lat
W bielskim zakładzie pracuje ponad 800 osób. Zarząd spółki poinformował, że zamierza zwolnić ok. 300 z nich , w tym 290 osób z produkcji.
Wanda Stróżyk, szefowa NSZZ Solidarność w FCA Poland, podkreśliła, że tak dużych zwolnień w spółkach grupy nie było od 10 lat .
"W sobotę, 25 lutego, rozpoczynamy rozmowy . Będziemy analizować nie tylko zakres zwolnień, ale też propozycje pracodawcy dotyczące sposobu restrukturyzacji , w tym także przedstawiony nam pakiet ochrony miejsc pracy " – powiedziała szefowa NSZZ.
We wtorek, 21 lutego, dziennik „Rzeczpospolita” poinformował o planach Stellantis, który zapowiedział grupowe zwolnienia w fabryce w Bielsku-Białej.
"Część pracowników z Bielska-Białej otrzyma możliwość przejścia do fabryki Stellantis w Tychach lub w Gliwicach, gdzie budowane są m.in. Fiaty 500 i Jeepy Avenger” - podał dziennik.
Skutek wprowadzenia rygorystycznych norm emisji spalin
"Powstały w 2021 r. francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny Stellantis przestawia do 2030 r. produkcję na napędy hybrydowe i w pełni elektryczne , do tego zawęża liczbę platform w ramach całej grupy, a to prowadzi bezpośrednio do zamykania linii produkcyjnych, całych fabryk i masowych zwolnień " – informuje „Rzeczpospolita”.
Zakończenie i ograniczenie produkcji niektórych silników
W komunikacie wydanym we wtorek, 21 lutego, Związkowcy z NSZZ Solidarność, przytoczyli uzasadnienie planowanych redukcji zatrudnienia, jakie otrzymali od władz firmy: " W wyniku wprowadzenia przez Komisje Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki , czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE."