Największy bank w Polsce ostrzega klientów. Chodzi o bezpieczeństwo Twoich pieniędzy
PKO BP określa się mianem niekwestionowanego lidera polskiego sektora bankowego – w ubiegłym roku jego aktywa wyniosły 431 mld zł, a liczba klientów wzrosła do 11,7 mln. Tak jak inne banki, instytucje rządowe czy firmy również PKO BP nieraz trafia na celownik oszustów kradnących zarówno pieniądze, jak i dane osobowe. Dlatego bank zwrócił się ze specjalnym apelem do swoich klientów.
Jakie metody wykorzystują oszuści?
Telefon, SMS lub e-mail – te popularne formy kontaktu są wykorzystywane przez oszustów na porządku dziennym. Eksperci PKO BP przypominają, że mogą one stanowić pierwszy krok oszustów do kradzieży Twoich danych lub pieniędzy. Działanie przestępców można rozpoznać po kilku sygnałach m.in.:
- wzywaniu do zapłaty lub dopłaty, opierając się w tym przypadku na poczuciu obowiązku,
- informowaniu o zablokowaniu konta (wywoływanie negatywnych emocji, stresu i niepokoju),
- przedstawianiu wyjątkowej okazji np. inwestycyjnej.
PKO BP radzi, jak uchronić się przed oszustwem
Bank przygotował dla klientów sześć rad, które mogą im pomóc w zabezpieczeniu swoich środków finansowych i danych osobowych przed oszustami. Po pierwsze: absolutnie nie kieruj się emocjami. Skontaktuj się z najbliższymi, z bankiem, firmą, pod którą podszywał się oszust i zweryfikuj, czy aby na pewno to oni się z Tobą kontaktowali. Po drugie: jeśli rozmówca wywiera na Tobie presję, a nawet grozi konsekwencjami, że np. jeśli teraz nie zainstalujesz jakiegoś oprogramowania, nie wyślesz przelewu itp., to Twoje środki będą zagrożone, stanowczo powinna Ci się zapalić czerwona lampka.
Po trzecie: w przypadku korespondencji SMS-owej lub e-mailowej Twoją czujność powinny wzbudzić wszelkie literówki w nazwie nadawcy, adresie e-mail, stronie www, w numerze telefonu czy samej treści informacji. Jeśli natomiast wszystko się zgadza, to i tak uważaj, bo oszuści są w stanie podrobić numer telefonu wyświetlający się na Twoim ekranie i podszyć się pod bank, firmę lub Twojego znajomego. Po czwarte: zwróć też uwagę na błędy ortograficzne, składniowe, językowe. Nierzadko oszuści działają na dużą skalę i nie znają języka potencjalnej ofiary – korzystają z programów do generowania komunikatów – apelują eksperci PKO BP.
Dalej dodają, by analizować również sposób prowadzenia rozmowy, np. bezosobowe powitanie może być dowodem na to, iż nadawca/dzwoniący nie wie, z kim właśnie rozmawia. Wreszcie po szóste: jeśli w jakikolwiek sposób wiadomość wzbudzi Twoje podejrzenia, nie klikaj w żadne linki służące do logowania, nie otwieraj załączonych plików i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji.
Największy polski bank wprowadza zmiany w ofercie kart. Klienci mogli się ostatnio zdziwić.
Jak bezpiecznie korzystać z kart płatniczych?
Z początkiem lipca Agnieszka Lefanowicz z Formacji Codzienne Bankowanie poprowadziła specjalny webinar. Uczestniczyli w nim eksperci PKO BP – Monika Szmurło i Marcin Cybulski, którzy wyjaśnili, jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej, jak zapobiec potencjalnym zagrożeniom i co robić, jeśli staniesz się ofiarą przestępstwa . Webinar można zobaczyć w tym miejscu .