NFZ zalany skargami. Polacy złożyli tysiące zażaleń, wiemy na co narzekają

Polska służba zdrowia nie cieszy się najlepszą sławą. Rzadko jednak można uzyskać na to tak piorunujący dowód jak ostatnie dane NFZ dotyczące liczby zażaleń. Na co skarżą się Polacy? Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnia, kiedy i jak złożyć pismo w swojej sprawie. Nie wszystkie zostaną uznane za zasadne.
Narodowy Fundusz Zdrowia w kiepskiej kondycji. Posypały się skargi
W razie problemów ze zdrowiem każda osoba objęta ubezpieczeniem może skorzystać z dobrodziejstwa Narodowego Funduszu Społecznego. Dzięki temu nie tylko sam ubezpieczony, ale również członkowie jego rodziny mogą cieszyć się darmową opieką medyczną. To duże ułatwienie zwłaszcza w sytuacji, gdy prywatne leczenie okazuje się szczególnie kosztowne.
Nie od dziś wiadomo jednak, że NFZ ma swoje słabe strony. A na te, jak pokazują statystyki, Polacy często narzekają. Tylko w 2024 roku pacjenci złożyli prawie 7 tys. skarg. Wiele z nich trafiło jednak do kosza. Dlaczego?

W tej sytuacji powinieneś złożyć skargę. NFZ nie uzna każdego zgłoszenia
Jak podaje Narodowy Fundusz Zdrowia, spośród 6966 skarg, które wpłynęły w ubiegłym roku, tylko 44 proc. zostało uznanych za uzasadnione. Okazuje się, że lista ewentualnych zastrzeżeń wobec służby zdrowia jest bardzo sprecyzowana. Przede wszystkim należy pamiętać, że skarga złożona do NFZ może dotyczyć jedynie tych placówek medycznych, które podpisały umowę z Funduszem. Poza tym jako pacjent mamy prawo do zażalenia, gdy:
- odmówiono Ci zapisania się do lekarza
- odmówiono Ci wykonania badań zleconych przez lekarza
- byłeś zmuszony zapłacić za świadczenie gwarantowane (bezpłatne dla pacjenta)
- wystawiono Ci receptę bez refundacji
- terminy lub godziny przyjmowania pacjentów różnią się od ustalonych przez placówkę

Fundusz zachęca do składania kolejnych zażaleń
Pacjenci mogą zgłaszać nieprawidłowości również w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu mają trudności z zapisaniem się do lekarza. Może być to spowodowane np. prowadzeniem zapisów tylko osobiście, w wybranym dniu, brak możliwości umówienia się na konsultację telefonicznie lub kiedy lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy.
W komunikacie na stronie NFZ zaznaczono, że każda skarga, aby została rozpatrzona, musi zawierać szczegółowy opis zdarzenia, dane osoby zgłaszającej, nazwę placówki i nazwisko lekarza. Jednocześnie Fundusz zapewnia, że “zgłoszenia pacjentów to cenne informacje, które pomagają udoskonalać system ochrony zdrowia”.
Każda uwaga to krok w stronę lepszej jakości i dostępności świadczeń medycznych w ramach NFZ. Regularna analiza zgłoszeń pozwala na identyfikację problemów i wdrażanie rozwiązań, które podnoszą standard opieki — podkreślił Fundusz.
Na stronie NFZ znajdziemy również szczegółową instrukcję odnośnie tego, jak złożyć skargę. Uwagi można składać pisemnie drogą tradycyjną (osobiście lub za pośrednictwem poczty) albo elektronicznie, np. za pomocą platformy ePUAP. Skargi powinny być kierowane do odpowiedniego oddziału wojewódzkiego NFZ lub Centrali.
Jeśli zgłoszenie dotyczy decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy, należy złożyć zażalenie do dyrektora placówki medycznej, Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej lub Rzecznika Praw Pacjenta. Standardowo skargi są bowiem analizowane przez pracowników Funduszu, którzy nie mają uprawnień do dokonania oceny procesu leczenia.





































