Niedostępność TVP3 i TVP Info – czy pozwala na zerwanie umowy z dostawcą telewizji?
Zmiany zaprowadzone w mediach publicznych, jak wyłączenie części stacji oraz postawienie ich w stan likwidacji, rodzi niepewność nie tylko ze względu na dalsze finansowanie publicznych telewizji i radia, ale też bezpośrednio dla samych widzów. Jednym z nich jest brak dostępności niektórych stacji, mimo że dostęp do nich jest opłacany.
Abonament na likwidowane media publiczne
Postawienie TVP i Polskie Radia w stan likwidacji przez ministra kultury Bartłomieja Sienkiewicza zrodziła już wątpliwości co do konieczności dalszego płacenia abonamentu RTV . Dotyczy to zwłaszcza tych odbiorców, którzy mają zwyczaj opłacania go na rok z góry, gdyż można wówczas uzyskać 10-procentową zniżkę.
Nie sposób jednak odpowiedzieć na pytanie, czy opłacanie na rok z grupy abonamentu RTV finansującego stacje, które i tak w teorii mają zostać zlikwidowane, jest w ogóle zasadne. Oczywiście docelowo najpewniej do faktycznej likwidacji nigdy nie dojdzie , ale gra polityczna wokół TVP zrodziła bardzo pragmatyczne pytania.
Zobacz także: Ukryta funkcja w przeglądarkach. Strony będą ładować się szybciej
Brak stacji podstawą do zerwania umowy?
Teraz pojawiają się inne wątpliwości dotyczące już nie abonamentu RTV, lecz opłat za świadczenie usług telewizyjnych przez prywatnych usługodawców. Serwis wirtualnemedia.pl postanowił sprawdzić, czy czasowy brak telewizji możliwości odbioru telewizji regionalnych TVP3, a także TVP Info (emitowane były tam treści z TVP 1 lub Polonia, działalność stacji została już wznowiona) pozwalają konsumentom na zrywanie umów z usługodawcami.
Skoro bowiem ci deklarują w swoich ofertach, że stacja jest gwarantowana, brak emisji może być podstawą do stwierdzenia niedopełnienia obowiązków przez usługodawcę . Jeśli ci nie uchronili się przed podobnymi zapisami w umowach (np. brak dostępu do danej stacji musi być zawiniony przez usługodawcę), to brak dostępności stacji TVP3 i TVP Info w teorii mógłby być podstawą to zerwania umowy lub domagania się zwrotów.
Dostawcy telewizji reagują
Na przykład w ofercie Cyfrowego Polsatu TVP3 jest kanałem gwarantowanym , jednak TVP Info – jako kanał niekodowany – jest dostępny na dekoderze dodatkowo. W teorii czasowy brak dostępności TVP Info mógłby zatem być podstawą do zrywania umów. Polsat jak dotąd nie ustosunkował się do sprawy.
Bardzo klarowna jest sytuacja w przypadku Canal+ – zarówno TVP Info, jak i TVP3 nie są gwarantowane w ofercie . Ponadto przedstawiciel usługodawcy zwrócił uwagę, że Canal+ bez przerw nadawał sygnał udostępniany przez telewizję publiczną, nie może być więc mowy o niedostępności.
Do sprawy oprócz Polsatu nie ustosunkował się także operator Vectra . Co znamienne, w obu tych przypadkach TVP 3 i TVP Info to stacje gwarantowane w ofertach powiązanych z umowami.
Źródło: wirtualnemedia.pl