Od kwietnia zmiany w rządowym programie. Są warunki do spełnienia
Już 22 kwietnia w życie wejdą istotne modyfikacje w popularnym rządowym programie. W jego ramach można otrzymać środki finansowe na termomodernizację budynku mieszkalnego lub wymianę starego pieca. Nowe regulacje m.in. nałożą na potencjalnych beneficjentów konieczność spełnienia dodatkowych warunków. Wyjaśniamy, co dokładnie ulegnie zmianie.
Program "Czyste powietrze" z ważnymi modyfikacjami
Program “Czyste powietrze” to inicjatywa, dzięki której właściciele i współwłaściciele jednorodzinnych domów mieszkalnych lub lokali mieszkalnych wydzielonych w budynkach jednorodzinnych, posiadający wyodrębnioną księgę wieczystą, mogą otrzymać wsparcie finansowe. Pieniądze muszą być jednak przeznaczone stricte na termomodernizację budynku albo wymianę starego pieca. W przypadku najwyższego poziomu dofinansowania dostać można nawet do 135 000 zł.
Na razie program, którego celem jest przede wszystkim walka ze smogiem, cieszy się dużym zainteresowaniem, ale od momentu wejścia w życie, wprowadzano do niego jedynie kosmetyczne poprawki. Teraz z kolei Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał, że przed nami większe zmiany , dotyczące zasad przyznawania środków i urządzeń objętych dofinansowaniem. Nowe regulacje zaczną obowiązywać już w kwietniu.
Zmiany w rządowym programie walki ze smogiem
Pierwszą istotną zmianą w dotychczasowych zasadach dot. programu “Czyste powietrze” jest wprowadzenie obowiązku wyboru pomp ciepła i kotłów zgazowujących drewno oraz kotłów na pellet tylko z tych, które umieszczone będą na liście zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM). Jak poinformowano, dodatkowe wymogi odnośnie do listy ZUM poddane zostały konsultacjom z przedstawicielami branży producentów i dystrybutorów pomp ciepła oraz stroną społeczną.
ZOBACZ:
Druga zmiana wprowadza natomiast ograniczenia związane z najwyższym poziomem dofinansowania, które teraz będzie mogło być przyznane tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo lokal mieszkalny wydzielony w takim budynku. Tym samym, beneficjenci zyskają prawo do ubiegania się o dotację na kolejne budynki tylko w ramach podstawowego poziomu dofinansowania.
Jak złożyć wniosek w ramach programu "Czyste Powietrze"?
Wspomniane zmiany wejdą w życie 22 kwietnia br. , zaś 13 czerwca skończy się okres przejściowy, podczas którego będzie można uzupełnić niezbędną dokumentację.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem trzeba wypełnić elektronicznie, wydrukować, podpisać ręcznie i z załącznikami wysłać do właściwego WFOŚIGW albo złożyć w gminie, odwiedzając gminny punkt konsultacyjno-informacyjny. Istnieje też możliwość załatwienia formalności tylko za pośrednictwem portalu gov.pl lub systemu gwd.nfosigw.gov.pl.
Jeżeli chcesz ubiegać się o dofinansowanie w formie dotacji przeznaczonej na częściową spłatę kredytu kapitału bankowego , wniosek należy wypełnić w okienku bankowym z pomocą pracownika banku.
Źródło: czystepowietrze.gov.pl