Orlen nabył niezwykły pojazd szynowy Pesa Bydgoszcz. Koncern inwestuje w technologie wodorowe
Orlen nabył pierwszy w Polsce pojazd szynowy, który wykorzystuje napęd wodorowy. W sieci pojawił się film z przejazdu wyjątkowego obiektu. Koncern podał, że do 2030 roku przeznaczy niemal 8 miliardów złotych na inwestycje w technologie wodorowe.
Liczy się wodór
Orlen inwestuje w wodór. Zgodnie z obraną strategią, do 2030 roku koncern ma przeznaczyć aż 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe, które będą oparte o odnawialne źródła energii oraz technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru. Spółka pracuje także nad rozwojem sieci ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Orlen powiadomił, że jeszcze w tym roku uruchomi punkty tankowania wodoru w takich miastach, jak Poznań i Katowice, a kolejne mają pojawić się także w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Najprawdopodobniej zostaną one oddane do użytku do połowy 2025 r.
Jednym z nowych nabytków grupy, który jest związany z wodorem, jest niezwykły pojazd, pierwszy taki w Polsce. Chodzi o lokomotywę wodorową, która porusza się niemalże bezgłośnie i emituje czystą parę wodną. Producentem tego pojazdu szynowego jest Pesa Bydgoszcz, znana powszechnie z produkcji szynobusów czy tramwajów. Pierwszy raz lokomotywę zaprezentowano podczas targów TRAKO w Gdańsku. Teraz znalazła się w rękach Orlenu. Przeprowadzono już testy lokomotywy, odbył się również przejazd z wagonami Polregio. Trasa przebiegała na odcinku Gdynia-Hel i z powrotem. Jak się sprawdził nabytek Orlenu? Poniżej szczegóły konstrukcji oraz film z przejazdu.
Kolej przyszłości?
Express Ilustrowany podaje, że podczas pierwszego przejazdu z udziałem zaproszonych gości udowodniono, iż lokomotywa wodorowa potrafi jeździć całkiem szybko, rozwijając prędkość do 90 km/h, i ma sporą siłę uciągu - może ciągnąć składy o masie do 3200 t. Pojemność zbiorników pojazdu wynosi 175 kg, czyli ponad pięciokrotnie więcej niż w autobusach z napędem wodorowym. Umożliwia to całodobową pracy lokomotywy. W skład jej systemu trakcyjnego wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne o mocy 4 x 180kW, wylicza rynek-kolejowy.pl. Lokomotywa SM42 6Dn została też wyposażona w system rozpoznawania przeszkód (antykolizyjny) i program jazdy autonomicznej, który pozwala maszyniście na jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w trakcie ustawiania składów.
Pierwsza wyprodukowana w Polsce lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku , wyjaśnia wspomniany portal. Umowa dotycząca lokomotywy obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy.
– Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – komentuje transakcje z Pesą Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
Wielkie plany Orlenu
To kolejna inwestycja grupy paliwowo-energetycznej, która jest związana z wodorem. Jak przekazuje portal rynek-kolejowy.pl, Orlen objął rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych – Mazowieckiej, która powstała w 2022 roku i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie. Została ona utworzona w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów.
Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej. W związku z tym planowane jest w jej ramach m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego, stworzenie stacji tankowania wodorem w gdyńskim porcie, a także budowa ogólnodostępnych stacji w głównych miastach Pomorza. Projekt obejmuje także utworzenie pierwszej na świecie floty portowych pojazdów wodorowych. Będzie ona obsługiwała port w Gdyni.
Ponadto, jak donosi Express Ilustrowany, spółka przewiduje, że w ciągu najbliższych 7 lat sieć punktów tankowania wodoru będzie obejmowała ponad 100 stacji - 57 w Polsce, 26 na Słowacji i 28 w Czechach.