Ostatni dzień stycznia i ani chwili dłużej. Ważny obowiązek dla właścicieli nieruchomości
Właściciele nieruchomości mają kolejny obowiązek. W 2025 r. tylko do końca stycznia mają czas, aby przekazać kluczową dla dalszego procedowania informację do służb gminy. W przeciwnym razie konsekwencją ma być kara finansowa.
Obowiązek dla właścicieli nieruchomości: samorząd nie odpuści
Sukcesywnie gromadzone dane o wyrobach zawierających azbest pozwalają na skuteczne planowanie działań naprawczych, takich jak usuwanie czy wymiana starych instalacji. W 2024 roku informacje zostały szeroko wykorzystane do weryfikacji wniosków o dotacje na modernizację systemów grzewczych i elewacji budynków. Działania będą kontynuowane również w bieżącym roku.
Władze lokalne prowadzą kampanie edukacyjne we współpracy z organizacjami ekologicznymi, które mają zwiększać świadomość Polaków na temat zagrożenia, jakie niesie azbest. Właścicieli nieruchomości zachęca się korzystania z dostępnych programów wsparcia finansowego i technicznego, żeby pozbyć się kłopotliwego materiału. Ci, którzy jeszcze nie usunęli azbestu, muszą zgłosić ten fakt.
Gdzie musi się zgłosić właściciel nieruchomości z azbestem?
Już tylko do końca stycznia każdy właściciel nieruchomości , na której znajdują się wyroby z azbestem, będzie musiał zgłosić szczegółowe informacje o ich rodzaju, ilości i lokalizacji. Wprowadzenie tego wymogu ma na celu ochronę zdrowia i środowiska przed szkodliwością azbestu, który powinien być sukcesywnie usuwany.
Jak dokonać takiego zgłoszenia? W tym celu należy udać się do urzędu miasta, lub gminy, właściwych dla lokalizacji nieruchomości. Formularze zgłoszeniowe dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego oraz bezpośrednio w siedzibie urzędu, a zgłoszenie można przekazać osobiście, w biurze obsługi klienta urzędu, listownie, przesyłając wypełniony formularz na adres urzędu oraz Telefonicznie – pod numerem właściwego urzędu. Nowe instalacje, które zawierają azbest, muszą być zgłoszone w terminie 14 dni od ich montażu. Istniejące wyroby należy zarejestrować jak najwcześniej, nawet jeżeli pierwotny termin zgłoszenia został przekroczony.
W zgłoszeniu należy poinformować o rodzaju materiałów zawierających azbest, ilości tych wyrobów i lokalizacji na terenie posesji. Oprócz tego warto regularnie przeprowadzać ocenę stanu technicznego azbestu oraz jego wpływu na bezpieczeństwo. Azbest jest materiałem, który ulegając degradacji, uwalnia mikroskopijne włókienka zagrażające zdrowiu. Dokładne i regularne przeglądy pozwolą na wczesną reakcję i działania naprawcze. Jakie konsekwencje grożą za niedopełnienie obowiązków?
Zobacz też: Poczta Polska rozsyła zaskakujące wezwania. Polacy płacą kary, choć wcale nie muszą
Brak zgłoszenia będzie skutkowało konsekwencjami
Brak zgłoszenia faktu posiadania azbestu, może skutkować konsekwencjami administracyjnymi, w tym karami finansowymi. Jeżeli podczas kontroli zostaną wykryte niezgłoszone materiały, właściciel posesji może otrzymać dodatkowe sankcje.
Ponadto brak rejestracji azbestu może uniemożliwić otrzymanie dofinansowania w ramach programów dotacyjnych, takich jak „Czyste Powietrze”, które służą finansowaniu, wymianie, i usuwaniu szkodliwego materiału.