Otwarcie CPK jednak w 2028. Ruch z Lotniska Chopina przeniesiony na megalotnisko
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegółowe prognozy rozwoju megalotniska w oparciu o rozwój ruchu lotniczego w Polsce. Pierwotnie analizy miał tworzyć masterplanner CPK, jednak przetarg na jego wybór został unieważniony. Pełnomocnik podjął więc decyzję o tym, aby analizy wykonała inna instytucja. Zapadła decyzja, aby rozpisało je Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy „Solidarność”, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 65 mln pasażerów rocznie do 2060 r. Port Lotniczy ,,Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów.
– Ukończenie CPK to priorytet inwestycyjny dla Polski. CPK będzie katalizatorem dla innych projektów infrastrukturalnych, a także pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB. Przyszłość zaczyna się właśnie teraz i mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, Polska nie może zatrzymać swoich inwestycji – powiedział Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA na region Europy.
Prognozy przygotowane przez IATA potwierdzają słuszność kierunku przyjętego przez twórców CPK. Na 2024 rok przewiduje się powrót do poziomu sprzed pandemii – ok. 50 mln pasażerów na polskich lotniskach. W 2040 r. ma to być ok. 100 mln, zaś w 2060 r. – ponad 140 mln pasażerów (scenariusz bazowy). Jak tłumaczy nam Piotr Kasprzyk, dyrektor pionu lotniskowego CPK, uznano, że to właśnie IATA jest najbardziej zorientowana na to, jak przewoźnicy reagują na pandemię. Prognozy zostały sfinalizowane na przełomie lat 2021 i 2022, aby wziąć pod uwagę rozwój COVID-19 na świecie.
W oficjalnych prezentacjach wspomniano ponadto, że CPK ma zostać zbudowane jeszcze w roku 2027, jednak jego otwarcie dla ruchu lotniczego może nastąpić w 2028 roku.
Po otwarciu CPK, cały ruch cywilny Lotniska Chopina ma zostać przeniesiony na megalotnisko w Baranowie. Oszacowano, że bez budowy CPK, w latach 2028-2060 r. Warszawa straci 850 mln pasażerów z powodu ograniczeń przepustowości lotniska, w tym 455 mln najbardziej dochodowych pasażerów przesiadkowych. To 14 mln pasażerów rocznie.
Harmonogram budowy Lotniska Solidarność jest na bieżąco monitorowany i się nie zmienił. Prace budowlane mają potrwać do końca 2027 r. – zgodnie z planem. Jeśli weźmiemy pod uwagę niezbędne odbiory, to uruchomienie rejsów regularnych z Portu Solidarność jest możliwe w 2028 r.
Takie jest też założenie prognoz IATA dotyczących Polski i CPK, które zleciło Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze i które w ubiegłym tygodniu prezentował pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.