Pacjenci nagminnie o tym zapominają i tylko sobie szkodzą. NFZ wystosował ważny apel
Z danych NFZ wynika, że w pierwszym półroczu 2023 roku ponad 457 tys. osób nie przyszło na umówioną wizytę do lekarza. 30 proc. nieodwołanych wizyt dotyczyło świadczeń z zakresu kardiologii. J eśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówione badanie, odwołajmy je. W ten sposób dajemy szansę innym pacjentom na skorzystanie z pomocy w korzystniejszym terminie – apeluje Beata Kopczyńska, rzeczniczka prasowa Narodowego Funduszu Zdrowia.
Istna plaga w polskich przychodniach
Od stycznia do czerwca br. na umówionej wizycie nie stawiło się ponad 457 tys. osób. Najwięcej, bo 207 tys. przypadków dotyczyło świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu. W dalszej kolejności pacjenci nie pojawiali się wizytach u endokrynologów (59 tys. przypadków), onkologów (ponad 49 tys. przypadków) i kardiologów (40 tys. przypadków).
W porównaniu do liczby nieodwołanych wizyt z zakresu wyżej wymienionych świadczeń w pierwszym półroczu ubiegłego roku, w tym roku mówimy o poprawie w wys. 3 tys. wizyt. Beata Kopczyńska, rzeczniczka prasowa NFZ zwraca uwagę, że nie jest to tak duża skala, jakiej oczekuje instytucja, ale jednocześnie zapowiada, że edukacja pacjentów oraz przygotowanie placówek medycznych do usprawnienia kontaktu z klientem w celu odwołania wizyty ma zwiększyć skuteczność zagospodarowania niewykorzystanych terminów.
Jedziesz na wakacje za granicą? Lepiej zabierz ze sobą specjalną kartę.
NFZ apeluje: nie blokuj terminu, odwołaj wizytę
Nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Nasze postępowanie ma wpływ na zdrowie innych. Dlatego bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na badaniu, odwołajmy je, dzięki temu termin wizyty nie przepadnie, bo zostanie wykorzystany przez inną osobę z listy oczekujących – tłumaczy Beata Kopczyńska w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo.
NFZ wysyła SMS-y
Od listopada 2019 roku NFZ poprzez SMS-y przypomina pacjentom o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Dotyczy to 40 wybranych świadczeń. W wiadomości, poza informacją o dacie badania czy wizyty, znajduje się również numer telefonu, pod który można zadzwonić w celu odwołania wizyty. W ciągu miesiąca NFZ wysyła około 800 tys. takich wiadomości.