BiznesINFO.pl Polska i Świat Polacy coraz częściej robią zakupy przez internet, ale musi to odbywać się na ich warunkach
Fot. materiały prasowe

Polacy coraz częściej robią zakupy przez internet, ale musi to odbywać się na ich warunkach

13 maja 2024
Autor tekstu: Rafał Szpręgiel

Od dłuższego czasu zauważalne jest, że Polacy przywykli do handlu elektronicznego, ale jednocześnie liczy się dla nich kupowanie na własnych warunkach. Z badań zrealizowanych przez Autopaya, pod tytułem ,,Finanse w czasach niepewności’’ wynika, że nawet jeśli cena jest decydującym kryterium wyboru produktu, to Polacy rezygnują z zakupów, gdy nie znajdą swojej formy płatności.

Ogromny procent badanych nadal robi zakupy online

Nieprzerwanie od 2016 Autopay realizuje swoje badania nad podejściem Polek i Polaków co do finansów. Po gwałtownym skoku zainteresowania zakupami online w 2021 roku, statystyki dotyczące elektronicznego handlu nieco spadły. Nadal jednak aż 93 proc. badanych stwierdza otwarcie, że nadal robi zakupy online.

Wojciech Murawski, członek zarządu Autopay, wyjaśnia skąd wziął się fenomen zakupów online oraz co spowodowało, że zainteresowanie zakupami przez internet spadło:

- Podejście Polaków do e-commerce i płatności online przyjęło jednoznaczny kurs od czasu pandemii. Zakupy online stały się codziennością, nie widzimy już statystycznych różnic w podziale na płeć, grupy wiekowe czy miejsce zamieszkania. Owszem, odsetek kupujących wrócił do poziomu sprzed pandemii, jakbyśmy zatęsknili za tradycyjnymi zakupami, jednak na ograniczenie zakupów online w poprzednim roku wpływ miała również inflacja - wyjaśnia członek zarządu.

Słynne marki z PRL-u. Co się z nimi stało po latach?

Dla Polaków ważna jest wiarygodność sklepu i zaufanie do marki

Polacy, co oczywiste, zwracają szczególną uwagę na cenę podczas sprzedaży online, co było widoczne w apogeum inflacji w 2023 roku. Z uwagi na to, że ostateczna cena w tym sposobie liczy w sobie również koszt dostawy, czynnik ten polscy konsumenci wskazują na drugim miejscu.

W tegorocznym badaniu Autopay wiarygodność sklepu nadal była znaczącą – w tym przypadku odsetek wskazań zwiększył się w ostatnich dwóch latach aż o 16 punktów procentowych. Ponadto coraz częściej konsumenci zwracają również uwagę na wiarygodność firmy, która obsługuje płatności online – wzrost w ciągu dwóch lat wyniósł 9 punktów procentowych.

Zaufanie do marki elektronicznego sklepu ma największe znaczenie dla najstarszych klientów, którzy również najczęściej zwracają uwagę na wygodę transakcji czy wiarygodność podmiotów je obsługujących.

Największy wzrost rok do roku, wynoszący aż 7 punktów procentowy, widać we wskazaniach dotyczących dostępu do wielu form płatności, z czego wynika, że brak dogodnej formy płatności równa się rezygnacji z usług sklepu dla sześciu na dziesięciu Polaków – tak deklarowała się dwa lata temu połowa klientów. Warto odnotować, że możliwość wyboru form płatności czy szybkiego zwrotu towaru wyraźnie jest ważniejsza dla kobiet oraz najmłodszych klientów.

Dlaczego Polacy wybierają ulubione formy płatności? Liczą się dla nich trzy, kluczowe aspekty

Od dwóch lat BLIK stał się najpowszechniejszą formą płatności za internetowe zakupy – korzysta z niego na ten moment, według badań Autopay, sześciu na dziesięciu kupujących. Co warto odnotować, wyraźnie wzrosła popularność kartą (z 33 do 37 procent) płatności odroczonych (z 8 do 12 procent) oraz Apple Pay (z 4 do 7 procent).

- W pewnym sensie BLIK stał się symbolem płatności młodego pokolenia. Im młodsi respondenci, tym większa sympatia dla BLIKa, który ułatwia im również przesyłanie pieniędzy między sobą. To również oni chętniej sięgają po cyfrowe portfele, stąd zauważalny wzrost w ostatnim roku płatności Google Pay, a zwłaszcza Apple Pay. Prostota ma znaczenie, dlatego konsumenci zapytani o najchętniej wybieraną metodę płatności wskazują na BLIKa – stwierdza Wojciech Murawski.

Co ostatecznie decyduje o ulubionej formie płatności? Uczestnicy badania ,,Finanse w czasach niepewności’’ wskazali trzy kluczowe elementy – szybkość i wygoda były ex aequo na pierwszym miejscu, natomiast na trzecim znalazła się łatwość.

- Trzy pierwsze czynniki dużo mówią o doświadczeniu i dojrzałości klientów. Tak samo jak fakt, że bezpieczeństwo transakcji jest dopiero na kolejnym miejscu. Oznacza to, że dostępne metody płatności są znane klientom, korzystali z nich i im ufają. Są na tyle doświadczeni, że sprawnie poruszają się po świecie e-commerce, dlatego w pierwszej trójce wskazań są elementy związane z nawigacją i ergonomią - tłumaczy Wojciech Murawski z Autopay.

Obserwuj nas w
autor
Rafał Szpręgiel

Redaktor portalu BiznesINFO.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat