Polacy mają tęgie głowy i dokonali niesamowitego przełomu. Chodzi o napędy kosmiczne
Po przeprowadzeniu kilkuset testów mieszanek związków chemicznych oraz testów z wykorzystaniem silnika Polakom udało się rozwikłać wyzwanie związane z napędami kosmicznymi. Naukowcy i inżynierowie z Łukasiewicz — Instytutu Lotnictwa (ILOT) dokonali prawdziwego przełomu.
Wspaniałe dokonanie Polskich inżynierów i naukowców
Zespół inżynierów oraz naukowców z Łukasiewicz - ILOT pracował nad specjalnym ekologicznym paliwem rakietowym. Jak donosi PAP, przeprowadzili oni prawie 200 testów nowego paliwa z wykorzystaniem silnika o ciągu 20 N, projektowanego do napędów satelitarnych. Doskonałe wyniki uzyskane przez ekspertów stanowią absolutny przełom w kwestii napędów kosmicznych.
Sensacyjne doniesienia o UFO. Oficer Sił Powietrznych mówi pod przysięgą o dowodach
Jak informuje Bankier, opracowany w Łukasiewicz — ILOT materiał napędowy jest świetną alternatywą dla bezpieczeństwa personelu, jak i środowiska , w stosunku do obecnie stosowanych, toksycznych materiałów. Aktualnie wykorzystywane substancje to pochodne hydrazyny oraz tlenków azotu. Opracowana przez specjalistów z ILOT mieszanka wykorzystuje natomiast nadtlenek wodoru (o stężeniu 98%) jako utleniacz, jak i nowatorskie paliwo. Jest ono efektem przeprowadzenia kilkuset testów różnych kombinacji związków chemicznych. Następnie skład poddano optymalizacji.
Długotrwały proces
Bankier podaje, że kombinacja uzyskana przez specjalistów z ILOT charakteryzuje się wysokimi osiągami. Są to m.in. impuls właściwy w próżni na poziomie 310 sekund, a także hipergoliczność, czyli zdolność do samoczynnego zapłonu po wymieszaniu składników w komorze spalania. Serwis podaje, że mieszanka o takich właściwościach jest doskonała do zastosowania w silnikach rakietowych dla przyszłych platform satelitarnych, lądowników i ostatnich stopni rakiet nośnych.
- Opracowanie nowego materiału pędnego jest procesem długotrwałym i wymaga szeregu interdyscyplinarnych badań. Zespół dokonał istotnego osiągnięcia mogącego docelowo obniżyć koszty nowych systemów napędowych i koszty przygotowania satelitów do lotu. Ten krok przybliża nas do tego, by polskie paliwo mogło stać się standardem w misjach satelitów przyszłej generacji — powiedział dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz — Instytucie Lotnictwa dr inż. Adam Okniński w rozmowie z PAP.
Obecność Basi w Polsce to eksperyment. Opowiedziała o sobie w radiu w Światowy Dzień Mózgu
Udział Europejskiej Agencji Kosmicznej
Część testów silnika zrealizowano w ramach projektu „10-20N Green Bipropellant Thruster” przyznanego z Europejskiej Agencji Kosmicznej.
Polacy mają sposób na wielki problem aut elektrycznych. Niesamowite, co wymyślili
PAP wymienia następujące właściwości przełomowego ekologicznego paliwa:
- Impuls właściwy w próżni wynosi ok. 310 s — osiągi są porównywalne z obecnie stosowanymi materiałami;
- Wysoka gęstość — wymaga mniejszych, lżejszych zbiorników i systemów zasilania niż w przypadku wielu innych materiałów;
- Hipergoliczność — zapala się w kontakcie z 98% nadtlenkiem wodoru, bez konieczności stosowania dodatkowych źródeł zapłonu — upraszcza to konstrukcję silnika, pozwalając na wielokrotne użycie;
- Szybki i powtarzalny zapłon — pozwala na zastosowanie w niewielkich silnikach, które wymagają krótkich i niezwykle precyzyjnych pulsów do kontroli położenia satelity;
- Powszechnie dostępny i stosowany w przemyśle — brak konieczności stosowania rygorystycznych procedur bezpieczeństwa, w porównaniu z innymi materiałami pędnymi;
- Zastosowanie zarówno w napędach satelitarnych (silniki korekcyjne satelitów) oraz jako napęd wyższych stopni rakiet nośnych (łatwość wielokrotnego włączania i wyłączania silnika podczas manewrów wymaganych do osiągnięcia docelowej orbity).
Kolejnym krokiem jest wprowadzeniu tej przełomowej technologii do nowych systemów i podsystemów opracowywanych przez kluczowych integratorów satelitów, którzy prowadzą działalność zarówno na rynku europejskim, jak i światowym, podaje Bankier.