Polacy masowo rezygnują z tej opcji. Lawinowo wycofują swoje pieniądze
Wzrost kosztów życia sprawia, że Polacy zaczynają poważnie zastanawiać się nad koniecznością wydatków na subskrypcje cyfrowe. Jak wynika z badań Adyen Digital, coraz więcej osób myśli o rezygnacji z niektórych usług, które do niedawna stanowiły codzienną rutynę. Czy serwisy streamingowe, muzyczne i inne subskrypcyjne giganty mają powody do obaw?
Polacy wybierają oszczędność: już co trzeci planuje ograniczyć wydatki na subskrypcje
Dla wielu konsumentów subskrypcje na popularne serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Spotify czy Amazon Prime, były jeszcze niedawno niemal koniecznym elementem rozrywki. Jednak według najnowszego raportu Adyen Digital aż 34 proc. Polaków z badanej grupy użytkowników zrezygnowało lub zamierza w ciągu najbliższego roku zrezygnować z usług, za które płacą cyklicznie . Z raportu wynika, że przeciętny polski konsument korzysta obecnie z trzech różnych subskrypcji.
Zobacz też: Tak ściągniesz na siebie kontrolę skarbówki. Wystarczy przelew powyżej tej kwoty
Rosnące koszty życia to główny powód, dla którego Polacy zaczynają oszczędzać na subskrypcjach. W obliczu inflacji i wzrostu cen produktów oraz usług codziennego użytku, wydatki na rozrywkę czy usługi cyfrowe przestają być tak istotne jak wcześniej. Na liście subskrypcji, z których konsumenci deklarują rezygnować najczęściej znalazły się: serwisy filmowe i telewizyjne (17 proc.), muzyczne (18 proc.), a także pakiety typu Amazon Prime (16 proc.) .
Dla firm subskrypcje to priorytet, mimo niepewności konsumentów
Pomimo zaskakujących wyników badania, wiele firm nadal postrzega model subskrypcyjny jako strategiczny i planuje jego rozwój. Aż 70 proc. przedsiębiorstw zamierza w najbliższym czasie inwestować w rozwój usług opłacanych cyklicznie , a 37 proc. z nich planuje poszerzyć swoją ofertę o nowe produkty dostępne w ramach subskrypcji. Jak zauważa Jakub Czerwiński, wiceprezes Adyen na rynek środkowo-europejski, model ten nadal stanowi cenne źródło przychodu, jednak wymaga dostosowania do potrzeb klienta.
Firmy muszą nieustannie szukać sposobów na zwiększenie swoich przychodów, a kluczem do tego jest budowanie długofalowych relacji z klientami. Sukces nie zależy już tylko od samej oferty, ale od umiejętności dostosowania się do indywidualnych oczekiwań konsumentów – komentuje Czerwiński.
Jak dodaje, kluczowe znaczenie ma również łatwość płatności i bezpieczeństwo transakcji, co ma szczególne znaczenie dla lojalności klientów. Firmy, które skutecznie integrują te elementy, zyskują większe szanse na przyciągnięcie konsumentów w dłuższej perspektywie.
Co powinno się zmienić w usługach streamingowych? Personalizacja i prostota w centrum uwagi
Co mogą zrobić firmy, aby zatrzymać klientów na dłużej? Z badania Adyen wynika, że konsumenci mają konkretne wymagania dotyczące subskrypcji. 60 proc. ankietowanych oczekuje, że usługi te będą bardziej spersonalizowane , co pozwoli im lepiej dopasować ofertę do indywidualnych potrzeb. Dodatkowo aż 40 proc. badanych chciałoby mieć możliwość łatwego anulowania subskrypcji oraz szybkiego zwrotu środków , co mogłoby znacząco zwiększyć ich komfort korzystania z usług subskrypcyjnych.
Konsumenci cenią sobie także wygodę i doskonałą obsługę klienta, która mogłaby zwiększyć ich lojalność wobec marki. 39 proc. ankietowanych docenia dobrą jakość obsługi klienta , a 34 proc. przyciągnęłyby indywidualne zniżki i oferty specjalne. Firmy, które zdecydują się na wdrożenie tych rozwiązań, mogą liczyć na wyższy poziom zaangażowania swoich klientów, co w dłuższym czasie pozwoli im budować większą bazę lojalnych użytkowników.
Czy firmy usług subskrypcyjnych sprostają tym wyzwaniom? Rynek pokaże, jak bardzo dostosują się one do nowych realiów, w których konsument wybiera ostrożnie, a stabilizacja domowego budżetu staje się priorytetem.