Polska przygotowuje się na kataklizm. Rząd pokazał nowy program: "będzie 1000 plus"
Ministerstwo Edukacji pokazało nowy projekt prawa, które Rada Ministrów miałaby przyjąć jeszcze w I kwartale 2025 r. Po wymuszonej okolicznościami zmianie przepisów z końcem 2024 r. rząd stawia na uderzenie wyprzedzające. Tym razem przygotowania mają być lepsze, dlatego rozważa zwiększenie specjalnego zasiłku — jednorazowo 1000 zł dla każdego ucznia oraz dopłata do 1770 zł na wyjazd zorganizowany.
Rada Ministrów przyjmie nowe prawo: Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom
Za projekt nowego prawa odpowiada Paulina Piechna-Więckiewic , podsekretarz stanu w MEN. Resort, po doświadczeniach z końcówki 2024 r. , proponuje wprowadzenie stałego, znormalizowanego narzędzia pomocowego, które obejmie wszystkich uczniów szkół dziennych (czyli z wyłączeniem szkół dla dorosłych/policealnych).
Uchwała obowiązywałaby uczniów, począwszy od roku szkolnego 2024/2025 (przy założeniu, że RM przyjmie ją w wyznaczonym terminie), do roku szkolnego 2027/2028. Wśród 3 propozycji znalazły się dwie najważniejsze: 1000 zł dla każdego ucznia i do 1770 zł dopłaty do wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego .

Zobacz też: Rząd ogłosił dużą likwidację. Jest zaskakujące oświadczenie. Nieoficjalnie: Poszło o Brzoskę
1000 zł dla każdego ucznia i dopłata ponad 1700 zł na wycieczkę
Projekt uchwały stanowi odpowiedź na — interwencyjne i w dużej mierze chaotyczne — procedowanie konkretnych rozwiązań prawnych po wrześniowych powodziach z 2024 r. W strukturalnych informacjach projektu znalazła się informacja, z której wynika, że prawodawca przeanalizował 15 minionych lat pod kątem występowania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych — nawalnych deszczy, gradobić, powodzi — które doprowadziły do strat w gospodarstwach domowych.
[…] Możliwość wystąpienia takich zjawisk atmosferycznych w kolejnych latach skutkuje potrzebą podjęcia działań interwencyjnych ze strony państwa - czytamy.
Państwowy interwencjonizm ma się wyrażać poprzez trzy narzędzia:
- wypłatę zasiłku losowego na cele edukacyjne : jednostkowo 1.000 zł dla każdego ucznia szkoły w modelu dziennych (czyli z wyłączeniem szkół dla dorosłych),
- organizację wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych ; dla uczniów wszystkich typów szkół, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, którym należy udzielić wsparcia psychologiczno-pedagogicznego: narzędzie to ma być łączone z możliwością wyjazdu poza teren dotknięty katastrofą: 1.770 zł na jednego ucznia,
- organizację zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia : dopłata do 575 zł/ucznia — podstawą do korzystania z tego narzędzia finansowego jest przyznanie rodzicom narzędzie wymienionego w punkcie pierwszym.
Kto dostanie pieniądze z nowego programu?
Nie ma wątpliwości, że powódź to jedno z najbardziej niszczycielskich zjawisk naturalnych, które może w krótkim czasie zmienić oblicze regionu, pozostawiając za sobą nie tylko ogromne straty materialne, ale i długotrwałe konsekwencje dla mieszkańców. Jednocześnie kataklizmy stawiają nowe wyzwania przed władzami, służbami ratunkowymi i lokalnymi społecznościami.
Wszystkie proponowane rozwiązania mają funkcjonować w modelu trzyletnim: 2025-2027, przy założeniu, że RM przyjmie uchwałę do końca I kwartału, czyli do marca 2025 r. Wypłaty z wszystkich trzech filarów miałyby być realizowane na podstawie wniosków, składanych przez rodziców/opiekunów prawnych.