Pracodawcy mają problem. Takich pracowników najbardziej brakuje

To może być największe wyzwanie polskich przedsiębiorców. Jak pokazują badania, w ostatnich latach zatrudnienie odpowiedniej kadry okazuje się coraz trudniejsze. Problematyczna okazuje się szczególnie jedna grupa pracowników. Narzekają nie tylko pracodawcy, ale i sami Polacy poszukujący pracy.
Takich pracowników nie szukają firmy
Polski rynek pracy bywa trudny dla obu stron ewentualnej umowy. Pracownicy chcieliby otrzymywać godziwe wynagrodzenie, a jednocześnie zachować równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Dla przedsiębiorców z kolei liczy się przede wszystkim wydajność firm, która w dużej mierze zależna jest właśnie od tego, kogo w niej pracuje.
Ogromne znaczenie ma nie tylko doświadczenie pracowników, ale również odpowiednie przygotowanie do nowej pracy. Okazuje się, że coraz częściej kandydatom brakuje obu tych rzeczy. Szczególnie kłopotliwe okazuje się zatrudnianie osób z młodego pokolenia.
Szukasz pracy? O tym zapominają Polacy
Jednym z powodów, dla których studenci czy świeżo upieczeni absolwenci nie mogą znaleźć pracy, są rzecz jasna braki w CV. Zatrudnienie u uczciwego pracodawcy, za sensowną stawkę i to w branży związanej z własnym wykształceniem bywa niemal niemożliwe przez pierwsze kilka lat na rynku. Z tego powodu wiele osób musi np. decydować się na darmowe praktyki. Warto jednak podkreślić, że zatrudnianie młodych osób bez doświadczenia to również ryzyko dla pracodawcy.
Jak pokazuje badanie Deloitte, aż 70 proc. firm w Polsce cierpi na niedobór młodych pracowników. Co więcej, 66 proc. odczuwa nieprzygotowanie nowozatrudnionych osób, a to dopiero wierzchołek góry lodowej. Wygląda na to, że taka sytuacja może się niedługo odwrócić.

Nie tylko doświadczenie. To problem młodych pracowników
Niepewność na rynku pracy staje się coraz silniejsza — nie tylko ze strony zatrudnianych, ale również zatrudniających. Statystyki pokazują, że głównym powodem dla poszukiwania nowego miejsca pracy w przypadku młodych ludzi jest brak elastyczności obecnego, a także chęć wyższych zarobków. Jednocześnie znalezienie lepszego zatrudnienia z powodu ambicji schodzi na dalszy plan, a złożenie wypowiedzenia jawi się jako pewna ostateczność.
Według badań Deloitte zdecydowana większość, bo aż 90 proc. młodych pracowników, doświadczyło symptomów kryzysu motywacyjnego i lęku przed zatarciem się granic między pracą człowieka a nowoczesnych technologii (54 proc). Również to zjawisko prowadzi do rezygnacji z dotychczasowej pracy, a w efekcie 40 proc. firm określa deficyt młodych pracowników jednym z największych wyzwań.
Badania pokazują jednak, że możliwe jest rozwiązanie tego problemu. Wielu pracodawców i pracowników (73 i 72 proc.) zauważa, że należy zwiększyć zaangażowanie w rozwój młodych talentów. Przykładowo, w ubiegłym roku już 52 proc. przedsiębiorstw wykorzystywało rozwiązania oparte o AI, ale w aż 25 proc. polskich firm brakowało osób posiadających umiejętności w tym zakresie. W efekcie coraz więcej przedsiębiorców powinno inwestować właśnie w podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych pracowników. Zmiany na rynku pracy pokazują, że obecnie efektywne pozyskiwanie nowych osób do firmy nie jest już wystarczające. Dla pracodawcy korzystne będzie przygotowanie młodego pracownika do nowej pracy i wiążących się z tym wyzwań.





































