Problemy klientów banków. Tysiące skarg
Klienci banków coraz częściej skarżą się w sprawach dotyczących zajęcia komorniczego. Zdarzają się sytuacje, w których bank zajmuje środki ze świadczeń, których nie ma prawa zająć.
Skargi na zajęcia komornicze
Portal money.pl zapytał biuro prasowe Rzecznika Finansowego o dane dotyczące liczby i problemów zgłaszanych przez klientów banków. Okazuje się, że od początku 2020 roku do Biura Rzecznika wpłynęło 414 wniosków o interwencję w sprawach dotyczących egzekucji komorniczych.
W jednym z takich przypadków zajęto środki, które pochodziły ze świadczenia pielęgnacyjnego na niepełnosprawne dziecko oraz ze świadczenia 500 plus na dwoje dzieci, a więc świadczenia, które zgodnie z prawem są wolne od zajęć komorniczych.
Klienci często prosili też o interwencję w związku z długim oczekiwaniem na odblokowanie środków na koncie po zwolnieniu egzekucji przez komornika oraz powiadomieniu o tym banku.
Problemy klientów banków
W 2022 roku roku do Rzecznika Finansowego wpłynęło 6416 wniosków o interwencję od klientów banków. Jak czytamy w portalu, najwięcej skarg dotyczyły kredytów, rachunków bankowych oraz kart płatniczych.
Jeśli mówimy o pożyczkach konsumenckich, to najczęściej składane skargi od klientów dotyczą żądania zwrotu pieniędzy za wcześniejszą spłatę swojego zadłużenia. Klienci również skarżą się na trudności związane z restrukturyzacją swoich zobowiązań oraz na wprowadzanie ich w błąd w kwestii rzeczywistych warunków umowy.
W przypadku klientów posiadających kredyty hipoteczne, najczęściej problemy zgłaszają osoby, które zaciągnęły kredyty we frankach. Frankowicze często sygnalizują problemy związane z okresem "wakacji kredytowych", czyli zawieszeniem spłaty kredytu na pewien czas, oraz nieprawidłowym rozliczeniem swojego zadłużenia w przypadku nadpłaty.
Wsparcie Rzecznika Finansowego
Rzecznik Finansowy pomaga konsumentom, którzy mają problem z firmami działającymi na rynku finansowym. Udziela porad, interweniuje bądź wspiera w trakcie postępowań sądowych.