BiznesINFO.pl Polska i Świat Projekt CPK jest gotowy. Wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa
fot. Foster + Partners/CPK.PL

Projekt CPK jest gotowy. Wiadomo, kiedy rozpocznie się budowa

15 października 2024
Autor tekstu: Marcin Śliwa

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że zakończono prace nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiele wskazuje na to, że porzucono wiele kompromisów, które krytykowali zwolennicy pierwotnego planu. Lotnisko ma być nowoczesne, wielkie oraz mieć przepustowość do 34 mln pasażerów rocznie z możliwością rozbudowy. Otwarcie zaplanowano na 2032 rok.

Przełomowy moment dla CPK

O tym, że projekt budowlany Centralnego Portu Komunikacyjneg o jest gotowy, poinformował w mediach społecznościowych minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W opublikowanym na stronie internetowej portu lotniczego oświadczeniu dodał, że od teraz prace nad jego powstaniem wyraźnie nabiorą tempa.

Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy – mówi szef resortu infrastruktury.

W Polsce powstanie fabryka wodoru. "Game changer dla całego regionu”

Budowa rozpocznie się w 2026 roku

Za projekt odpowiedzialne jest powstałe w 1967 r. brytyjskie konsorcjum architektoniczne Foster + Partners. Firma specjalizuje się w tworzeniu projektów wieżowców oraz terminali lotniczych. Przekazany resortowi infrastruktury projekt obejmuje nowe lotnisko, dworzec kolejowy oraz węzeł przesiadkowy transportu publicznego.

Obecnie rozpoczęto odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku, tymczasem budowa powinna rozpocząć się w 2026 roku. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r. Jak mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lisek, odebranie projektu to kluczowy moment.

To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT – mówi Maciej Lasek.

34 mln pasażerów rocznie – na początek

CPK będzie miał przepustowość do 34 mln pasażerów rocznie z możliwością rozbudowy. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

● Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,

● Poziom +1: przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,

● Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.

Jak zapewnia Grant Brooker z Foster + Partners, projektując lotnisko skoncentrowano się na wygodzie oraz potrzebach pasażerów.

Inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego. Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach – mówi Grant Brooker.

cpk 2 fot Foster + Partners.jpg

fot. Foster + Partners/CPK.PL

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

Niemcy krytykują Polskę za politykę migracyjną. W tym czasie u nich muzułmanie domagają się szariatu
TVN zmieni właściciela? PiS już ostrzy sobie zęby
Obserwuj nas w
autor
Marcin Śliwa
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie