Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Technologie > Przełom w poszukiwaniach życia pozaziemskiego. Niesamowite odkrycie NASA
Paula Drechsler
Paula Drechsler 16.06.2023 20:29

Przełom w poszukiwaniach życia pozaziemskiego. Niesamowite odkrycie NASA

satelita
domena publiczna

Dane zebrane przez Cassini ujawniły wysokie stężenie kluczowego budulca potrzebnego do powstania życia na jednym z księżyców Saturna. To pierwsze tego typu odkrycie w kosmosie.

Ważne odkrycie poza Ziemią

Analiza informacji dostarczonych naukowcom przez sondę Cassini NASA, która prowadziła obserwacje księżyców Saturna, przyniosła niesamowite rezultaty. Dzięki sprawdzeniu wyników pomiarów z analizatora pyłu, w który została wyposażona sonda, specjaliści wykryli zbiór różnych elementów. Wśród wyselekcjonowanych minerałów i związków organicznych eksperci dotarli do prawdziwie przełomowego elementu — kluczowego budulca życia na Ziemi. To pierwsze takie odkrycie składnika niezbędnego do rozwoju organizmów poza Ziemią w historii.

Wyjątkowy pierwiastek odkryty na księżycu Saturna

Jak podaje NASA, sonda Cassini dostarczyła naukowcom niezwykłych danych dotyczących jednego z księżyców Saturna. Wyjątkowy element, niezbędny do powstania życia na Ziemi, został odnaleziony na Enceladusie. Na tym księżycu Saturna znajduje się ukryty pod grubą warstwą lodu ocean. Sonda wiele razy przelatywała przez obecne w nim gejzery. Tym sposobem udało się zebrać dane o obecnych wewnątrz składnikach i odnaleźć coś wyjątkowego — fosfor.

- Enceladus, lodowy księżyc Saturna, znany jest z gejzerów, które wybuchają wodą z podpowierzchniowego oceanu. Naukowcy właśnie wykryli fosfor, rzadki pierwiastek, który jest kluczowym budulcem życia. Znajdował się w pióropuszach, które te gejzery rozpylają — poinformowała NASA.

Zdjęcie wyrzutów z gejzerów, z których zebrano dane o pierwiastkach, można zobaczyć poniżej.

Cienkie pióropusze w odcieniach czerni i bieli rozpryskują się w górę z powierzchni nierównego księżyca. Księżyc jest widziany z kosmosu, zakrzywiając się lekko w dół od prawej do lewej w poprzek obrazu; jego pierwszy plan jest w większości w cieniu.

Fot. Cienkie pióropusze w odcieniach czerni i bieli rozpryskują się w górę z powierzchni nierównego księżyca Saturna. Enceladus jest widziany z kosmosu, zakrzywiając się lekko w dół od prawej do lewe w poprzek obrazu. Jego pierwszy plan jest w większości w cieniu. Źródło: NASA

Kosmiczny ocean zawiera wszystkie składniki potrzebne do życia

Bez fosforu nie ma DNA, podkreśla NASA. Jest to według naszej obecnej wiedzy składnik niezbędny do powstawania wszelkiego życia na Ziemi. W kosmosie dokonywano już odkryć różnych istotnych pierwiastków, które są potrzebne do życia, jednak nigdy nie natrafiono na element kluczowy, czyli właśnie fosfor.

- Fosfor stanowi podstawową część cząsteczek przenoszących energię, obecnych we wszystkich formach życia na Ziemi — podaje NASA.

Badacze zgodnie twierdzą, że istnienie życia na Enceladusie jest kwestią otwartą, jednak wszystkie składniki potrzebne do jego ukształtowania są tam obecne. Naukowcy podkreślają, że istnienie tych elementów to nie wszystko.

- Istnienie tych składników jest konieczne, ale mogą one nie wystarczyć do tego, aby w środowisku pozaziemskim mogły powstać żywe organizmy. To, czy w oceanie Enceladusa istnieje więc życie, jest kwestią otwartą — informują.

Dokładniejsze zbadanie oceanu na Enceladusie i uzyskanie pewnych informacji, czy pod skutą lodem powierzchnią tętni życie, będzie możliwe dopiero po wysłaniu misji, która wyląduje na księżycu Saturna.