Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Przez lata dostawał zawyżone faktury za prąd. To ostrzeżenie dla wielu Polaków
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 25.07.2024 19:20

Przez lata dostawał zawyżone faktury za prąd. To ostrzeżenie dla wielu Polaków

gniazdko
Fot. Pixabay/Diermaier

Ostatnie podwyżki cen prądu mocno dały Polakom po kieszeniach. Odmrożenie cen nie były jednak tak radykalne, jak początkowo zakładano. Mimo to, niektóre rachunki za prąd robiły przerażające wrażenie. Kilka osób złapało się za głowę. To nowa forma oszustwa?

Zbyt wysoki rachunek za prąd? Lepiej dobrze się mu przyjrzyj

Pana Pawła, jednego z czytelników serwisu Money.pl, zaalarmowała niespodziewanie wysoka kwota na fakturze za prąd. Rachunek był bowiem aż czterokrotnie wyższy niż zwykle! Użytkownik lokalu szybko zorientował się, iż wina nie leży po stronie odmrożenia cen energii — te przełożyły się na podwyżki o średnio kilkadziesiąt złotych miesięcznie dla przeciętnego gospodarstwa domowego. Po kontakcie ze strony serwisu z dostawcą, firmą E.ON, na jaw wyszła szokująca prawda. Zawyżone faktury były wystawiane nie tylko w ostatnim miesiącu, ale przez sześć lat! 

Z uwagi na błąd systemu bilingowego od maja 2018 r. do maja 2024 roku rozliczenia za sprzedaż energii elektrycznej prowadziła z uwzględnieniem błędnego zużycia" — wyjaśniła firma w wiadomości do swojego klienta. 

W rzeczywistości na rachunku Pana Pawła widniała nadpłata w wysokości 1762 zł, a błędy w fakturach miały być wadliwe ustawienia systemu po wymianie licznika. To nie jedyna taka sytuacja w ostatnim czasie.
 

ZUS wypłaci 500 zł miesięcznie emerytom. Seniorzy muszą złożyć wniosek o świadczenie

Polacy alarmują: sprawdzajcie rachunki za prąd!

Prawdziwy ”rachunek grozy” trafił również do państwa Białkowych z województwa Podkarpackiego. Tym razem chodziło nie o 460 zł, jak w przypadku Pana Pawła, ale o 37 tysięcy złotych! Tak wysoki rachunek małżeństwo otrzymało po instalacji fotowoltaiki, która dodatkowo skutkowała brakiem faktur przez całe dwanaście miesięcy. Ich nowy dostawca, PGE, zapewniał, że rachunki będą wystawiane regularnie, a stawki miały zostać objęte rządowym programem zamrożenia cen energii.

Dlaczego więc kwota do zapłaty była tak wysoka? Okazało się, że zamrożeniem cen objęty został inny budynek, a rachunek wystawiono dla ceny 2,10 zł, nie zaś niecałych 70 gr, jak przewidywała umowa. Co więcej, jak informuje Interia, dopiero interwencja mediów sprawiła, że firma poinformowała poszkodowanych klientów o możliwości korekty oświadczenia i rozliczenia.
 

Oszustwo na rachunek za prąd?

Przy okazji rozliczeń mediów zdarzają się różne sytuacje. W niemal każdej wiadomości, której nadawcą jest dostawca energii czy internetu, możemy znaleźć podobne ostrzeżenie — firmy radzą klientom, by przed wykonaniem kolejnych czynności upewnić się, że to właśnie dostawca usługi jest autorem maila. Sfałszowane maile to realne zagrożenie dla naszych danych i środków na koncie. Często jednak — tak jak w powyższych przypadkach — winę ponosi ludzki błąd. Przed opłaceniem faktury warto więc sprawdzić, czy kwota na rachunku nie została z jakiegoś powodu zawyżona.