BiznesINFO.pl Technologie Przydatna funkcja kart płatniczych. Mało kto wie o istnieniu tej opcji
Iqbal Nuril Anwar/Pixabay

Przydatna funkcja kart płatniczych. Mało kto wie o istnieniu tej opcji

1 listopada 2023
Autor tekstu: Paula Drechsler

Płatności bezgotówkowe są niezwykle popularną formą uiszczania należności. Jednym ze sposobów na takie regulowanie opłat jest korzystanie z karty. Wielu klientów nie ma pojęcia, że nie wykorzystuje w pełni możliwości, jakie ona oferuje. Oto przydatna funkcja karty płatniczej.

Masz kartę płatniczą? Sprawdź tę usługę

Choć w dzisiejszych czasach wykonywanie płatności bezgotówkowych jest bardzo łatwe i szybkie, ponieważ często nawet nie trzeba udać się do żadnego punktu, aby uiścić należności czy zrobić zakupy, to jednak nawet taka sprawna forma płacenia nie jest pozbawiona możliwych problemów. Robiąc zakupy z wykorzystaniem karty płatniczej, czy to w sklepie albo innym punkcie, czy też przez internet, można napotkać różne trudności. Na przykład trafić na nieuczciwego sprzedawcę.

Wówczas pojawia się pytanie, co zrobić, aby uchronić się przed utratą pieniędzy w przypadku zakupu towarów lub usług u nierzetelnego handlarza? Jak się zabezpieczyć w przypadku, gdy uiszczamy opłatę u operatora czy podmiotu, który boryka się z problemami typu nagłe ogłoszenie upadłości? Jest na to prosty sposób i oferuje go ogrom banków, w których można założyć konto i wyrobić kartę płatniczą. Ma ona bowiem pewną niezwykle przydatną usługę dodatkową. Oto co trzeba o tym wiedzieć.

Wygaśnięcie profilu zaufanego, co zrobić? Czy można jeszcze przedłużyć jego ważność?
W Warszawie otwarto wyjątkowy obiekt. To pierwsze takie muzeum w Polsce

Chargeback ratunkiem dla posiadaczy kart płatniczych

O mniej znanej funkcji kart płatniczych, która pozwala konsumentom lepiej chronić się podczas robienia zakupów, przypomina Interia. Można w ten sposób z dość dużym powodzeniem odzyskać pieniądze w przypadku większości problematycznych sytuacji, jednak trzeba działać szybko. Jak podkreśla serwis, wiadomo, że wyciąg z konta może służyć jako dowód w przypadku, gdy zgubiliśmy lub wyrzuciliśmy paragon, ale to nie jedyne udogodnienia podczas płacenia bezgotówkowego. Chodzi mianowicie o funkcję chargeback, czyli obciążenie zwrotne. Jest ona dostępna podczas korzystania z kart w różnych bankach. Można to zwykle sprawdzić na stronie banku, tu przykład z mBanku.

Zrzut ekranu 2023-11-01 125550.jpg
Przykład: funkcja chargeback w przypadku posiadania karty w mBanku

Chargeback przydaje się w momencie, gdy zajdą opisywane w poprzednim akapicie sytuacje, ale także np. kiedy bankomat nie wypłacił żądanej kwoty, a jednak konto zostało obciążone, oraz w wielu innych przypadkach, gdy do płatności używaliśmy karty, podkreśla Interia. Kiedy dojdzie do nieprzyjemnej sytuacji i potrzebujemy odzyskać wpłacone z tego tytułu pieniądze, trzeba tylko złożyć wniosek o chargeback w banku, w którym założone jest konto, z którego dokonywaliśmy opłaty kartą. W różnych bankach proces korzystania z obciążenia zwrotnego działa nieco inaczej, więc należy zorientować się w swojej placówce co do możliwości korzystania z tej opcji. Poniżej poddajemy przykład.

Jak korzystać z chargeback w PKO BP

O chargebacku pisze między innymi największy pod względem klientów bank w Polsce, czyli PKO BP. Na stronie internetowej instytucji opisywana jest procedura korzystania z chargebacku. “ Dzięki chargeback, czyli procedurze obciążenia zwrotnego,  masz szansę odzyskać pieniądze z transakcji zrealizowanej kartą ”, potwierdza bank.

“Chargeback prowadzimy w oparciu o regulacje Visa lub Mastercard. Przykładowe sytuacje, w których możemy wystąpić o zwrot w Twoim imieniu: sklep internetowy nie dostarczył Ci zamówionego towaru; wycieczka, lot, koncert opłacone kartą, zostały odwołane; sklep obciążył Cię podwójnie za ten sam zakup; bankomat innego banku nie wydał Ci gotówki, a wypłata obciążyła Twoje konto” - wylicza PKO BP.

Co zrobić w celu złożenia reklamacji typu chargeback w tym banku? Instytucja zaleca, aby najpierw spróbować rozwiązać problem z dostawcą usługi – historia korespondencji z dostawcą dodatkowo przyda się do złożenia reklamacji w banku.

Przy składaniu reklamacji podaj : datę transakcji, jej kwotę i walutę, nazwę dostawcy usługi, numer swojej karty i opis sytuacji. Możemy poprosić Cię o dodatkowe informacje lub dokumenty. Kiedy rozpoczynamy procedurę chargeback? Po złożeniu przez Ciebie reklamacji zgłosimy Twoją sprawę do dostawcy usługi za pośrednictwem Visa lub Mastercard i spróbujemy w Twoim imieniu odzyskać pieniądze – odezwiemy się do Ciebie tak szybko, jak to będzie możliwe i poinformujemy Cię o wynikach procedury chargeback”, podaje PKO BP.

Bank podkreśla, że nie wszystkie transakcje kartą mogą być objęte procedurą chargeback, co jednak nie oznacza automatycznego odrzucenia reklamacji. “ Pamiętaj, złóż reklamację niezwłocznie, mamy ograniczony czas na wystąpienie z procedurą chargeback ”, dodaje PKO BP.

Uwaga na poważne zagrożenie, można stracić majątek. Mamy listę podatnych urządzeń
Obserwuj nas w
autor
Paula Drechsler

Redaktor Biznesinfo.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie