Rewolucja w komunikacji miejskiej w Warszawie. Duże zmiany dla pasażerów
Mieszkańców stolicy czekają duże zmiany w sposobie korzystania z komunikacji miejskiej, a dokładniej w kwestii biletów. Wprowadzony zostanie nowy system biletowy. Inwestycja ma kosztować kilka milionów złotych.
Wielkie zmiany w systemie biletowym w stolicy
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) poinformowała o tym, że Warszawa zyska nowy system biletowy. To będzie prawdziwa rewolucja, ponieważ dotychczasowy sposób korzystania z biletów komunikacji miejskiej praktycznie w całości przejdzie do lamusa.
- Nowy system biletowy to bardzo duży, długoletni i wymagający projekt, biorąc pod uwagę wielkość Warszawy i całej aglomeracji oraz naszą rozbudowaną ofertę taryfową . Dlatego też, planując nowy system, musieliśmy wszystko dobrze przemyśleć i szczegółowo zaplanować. Przygotowanie postępowania kosztowało nas sporo wysiłku, ale dziś możemy z dumą ogłosić, że jesteśmy gotowi do wdrożenia nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską! - przekazała dyrektor ZTM Katarzyna Strzegowska cytowana przez warszawa.naszemiasto.pl.
Decyzja o wprowadzeniu innej formy korzystania z przejazdów komunikacją miejską to odpowiedź na światowe trendy, ponieważ podobne rozwiązania biletowe stosuje się np. w Londynie czy Ostrawie.
Co czeka pasażerów warszawskiej komunikacji miejskiej?
Znikną obecnie stosowane kasowniki, zlikwidowana zostanie opcja skanowania kodów QR w pojazdach i w zapomnienie odejdzie Warszawska Karta Miejska. Jednak nie nastąpi to z dnia na dzień - jak informuje innpoland.pl, wprowadzanie modyfikacji w biletach w Warszawie potrwać ma trzy lata i przez ten czas korzystanie z dotychczasowych biletów w ramach karty miejskiej ma być nadal możliwe. Co zatem zmieni się po wprowadzeniu nowego systemu biletowego? Sposób kupowania biletów, kasowania ich i rodzaj uprawnień posiadanych przez podróżujących , wyjaśnia innpoland.pl i wymienia poszczególne elementy składowe planowanego systemu biletowego:
- System “ check-in - check-out ” i kilometrowe naliczanie opłat, czyli pobieranie opłaty za przejazd poprzez naliczenie odpowiedniej kwoty dzięki zeskanowaniu karty podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu. Ma to pozwolić na rozliczanie pasażera wyłącznie z usług, z których rzeczywiście skorzystał, czyli faktycznego czasu i liczby przebytych kilometrów.
- Centralne konto pasażera , czyli opcja zarządzania płatnościami poprzez telefony i komputery, co pozwoli na lepsze monitorowanie wydatków na komunikację miejską. Poza tym będzie można sparować z nim różne formy płatnicze, takie jak karty, telefony czy zegarki, co ma wpłynąć na komfort korzystania z usług przejazdów.
- Planer podróży z optymalizacją kosztów , czyli udogodnienie umożliwiające znalezienie jak najlepszej trasy w Warszawie i dopasowanie do niej biletu. Ma to zredukować koszty poruszania się po stolicy komunikacją miejską.
- Zniesienie kodów QR w aktualnej formie , czyli zamiana skanowania kodów kreskowych na wykorzystanie systemu zbliżeniowego NFC. Ma to przyspieszyć korzystanie np. z metra.
Te funkcje dają pole do popisu hakerom, ponieważ otwierają wiele nowych możliwości ataku za pośrednictwem systemu, jak i NFC. Co na to pomysłodawcy?
Kwestie bezpieczeństwa w nowym systemie biletowym
Według Zarządu nie ma się czego obawiać, ponieważ podobny system działa już w wielu krajach i sprawdza się dobrze, a do tego długi czas wdrażania go w Warszawie ma pozwolić na uniknięcie błędów popełnionych przez inne kraje. " Obserwowaliśmy wdrożenia w innych miastach i stolicach i dzięki temu wyciągnęliśmy wnioski ", podkreśliła przytaczana przez innpoland.com Strzegowska. Dyrektor dodała, że Warszawa nie chce popełnić m.in. błędu dotyczącego migracji danych.
- Bezpieczeństwo gwarantować będzie współpraca z doświadczonymi i sprawdzonymi partnerami specjalizującymi się w płatnościach bezgotówkowych: Visa I MasterCard - zapewnia ZTM cytowany przez warszawa.naszemiasto.pl.
Trwa proces wyłaniania wykonawcy, na inwestycję ma zostać przeznaczonych kilka milionów złotych. Realizacja obejmie między innymi wprowadzenie do pojazdów komunikacji miejskiej w Warszawie 17 tysięcy kasowników nowego rodzaju. Karta miejska i konwencjonalne kasowniki mają z czasem całkowicie zniknąć.