Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Rynek pracownika: czego tak naprawdę oczekują pracownicy od pracodawcy?
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 22.03.2022 09:15

Rynek pracownika: czego tak naprawdę oczekują pracownicy od pracodawcy?

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Średnio w kategorii “Praca” portalu OLX pojawia się miesięcznie 100 tys. ogłoszeń z czego 61 proc. to nowo dodane oferty, czytamy w raporcie „OLX Know How 2019”. Najwięcej ogłoszeń w październiku 2018 r., dzięki którym pracodawca ma nadzieję znaleźć nowego pracownika dotyczyło: produkcji (10 tys.), pracy jako kasjer/ekspedient (9,8 tys.) oraz jako kierowca/kurier (9,7 tys.). Istotna informacja dla pracodawców - najwięcej CV od kandydatów do pracy otrzymują ci, którzy opublikowali ogłoszenia z widełkami zarobków (nawet o 48 proc. więcej!).

Co jest naprawdę ważne dla pracowników?

Niezwykle ciekawą częścią raportu OLX-a były badania mające na celu odkrycie, czego ludzie poszukujący zatrudnienia realnie oczekują od pracy i pracodawcy. Wyniki mogą być zaskakujące dla pracodawców - wcale nie są to “owocowe czwartki” czy świeża kawa.

Jako pierwszy czynnik OLX wymienia “więcej normalności” w relacjach między firmą a pracownikiem. Według raportu istnieje spora luka pomiędzy oczekiwaniami i potrzebami obu stron. Badani stwierdzają, że pracodawcy zbyt przecenią oferowane przez siebie dodatkowe benefity, a pracowikom o wiele bardziej zależy na odpowiednich warunkach i narzędziach w pracy, bezpieczeństwie zdrowia i życia, zrozumiałych i jednoznacznie sformułowanych zadaniach, szacunku, określeniu czasu pracy oraz jego rzetelnym rozliczaniu. Od współpracowników oczekują wsparcia, wymiany wiedzy i doświadczeń oraz współpracy.

Rynek pracownika, problemy pracodawcy

Według raportu zasady rynku pracy dyktowane są teraz przez pracowników, chociaż oczywiście poziom problemu tej sytuacji zależy od branży, regionu i stanowiska. Faktem jednak jest, że większość firm boryka się z problemami wynikającymi z braku pracowników i ich dużej rotacji. OLX wskazuje również na wzrost kosztów związanych z procesami rekrutacyjnymi i wydłużenie procesów rekrutacyjnych, a także na zmianę relacji pracownik - pracodawca. Środowisko pracy ewoluuje, pracodawca przestał już być “bogiem”, teraz oczekuje się od niego wspierania pracowników i rozumienia Milenialsów. Sporym problemem dla wielu firm jest też mała liczba fachowców w Polsce.

Autorzy raportu „OLX Know How 2019” zwracają jednak też uwagę na odwrotną sytuację.

Dla przedstawicieli kategorii zawodowych, uczestniczących w warsztatach, „rynek pracy pracownika” to tylko slogan. Praca oparta o powtarzalne zadania oraz nastawienie firm na wydajność kosztową powodują, że relacje między funkcjami i pozycjami przyćmiewają znaczenie i wartość relacji między ludźmi - czytamy w raporcie.