Santander Bank Polska ostrzega klientów. Ich konta mogą być zagrożone
Instytucja wydała komunikat do swoich klientów, by ostrzec ich przed utratą kont i zgromadzonych na nich środków na rzecz oszustów. Może to świadczyć o tym, że metoda wykorzystywana coraz częściej przez tych ostatnich przynosi rezultaty. Dlatego bank przedstawił schemat działania cyberprzestępców i radzi jak nie paść ich ofiarą.
Bajki dla dorosłych
Korzystając z faktu, że wciąż wiele osób korzystających na co dzień z sieci nie jest świadomych czyhających w niej zagrożeń, cyberprzestępcy podejmują coraz śmielsze próby przejęcia cudzych oszczędności. Świadome tego instytucje, w tym często finansowe, starają się więc edukować swoich klientów, by potrafili oni samodzielnie rozpoznawać zagrożenia i z rezerwą podchodzili do wszystkiego, na co trafiają w internecie. Jedną z takich kampanii prowadzi bank Santander, który przekonuje, że oprócz bajek dla dzieci, istnieją również bajki dla dorosłych. Problem w tym, że wiara w te drugie może mieć znacznie gorsze skutki.
Dostajesz tajemniczą wiadomość, w której ktoś obcy gratuluje Ci wygranej w konkursie? Dostajesz dziwne linki do uregulowania płatności za paczkę? A może dzwoni do Ciebie pracownik banku i prosi o wypłacenie pieniędzy, bo konto padło ofiarą hakerów? Nie wierz w bajki dla dorosłych! – Czytamy na stronie banku.
”Czerwona lampka” w głowie
Z komunikatu banku wynika, że jednym ze schematów działania oszustów często jest wyłudzanie danych pod pretekstem ”aktualizacji informacji” na stronie lub w bazie danych banku. To metoda, którą przestępcy posługują się by zdobyć loginy i hasła do bankowości internetowej, by w konsekwencji wyczyścić konta ofiar.
Nagle dostajesz maila lub SMS-a, z linkiem i prośbą o zaktualizowanie informacji na stronie Twojego banku? Taka wiadomość powinna sprawić, że w głowie zapali Ci się czerwona lampka. Oszuści szukają coraz to nowszych sposobów, by dobrać się do pieniędzy! Nie wierz w Bajki dla dorosłych i naucz się chronić. Mamy dla Ciebie kilka porad.
Pamiętaj, że bank nigdy nie wysyła wiadomości z linkami. Sprawdź, czy wiadomość była napisana poprawną polszczyzną. Jeśli wiadomość budzi Twoje wątpliwości, zadzwoń na infolinię banku. – ostrzega bank – ostrzega Santander Bank Polska.
Miej głowę na karku
Ostrożność trzeba też zachowywać poza siecią. Należy pamiętać, by nikomu nie podawać numerów kart ani kodów pin. Podczas wypłacania gotówki z bankomatów należy się dokładnie przyjrzeć urządzeniu i upewnić się, że nie zainstalowano na nim np. nakładek skanujących kartę i numer pin. Podczas samego wypłacania najlepiej jest zasłaniać dłonią wpisywany pin, warto też przemyśleć ustawienie limitów w aplikacji bankowej. Eksperci zwracają też uwagę, by regularnie aktualizować wszelkie oprogramowanie z zakresu cyberbezpieczeństwa.