Szykują się kolejne podwyżki. Pogrzeb będzie jeszcze droższy
Już niebawem ceny nagrobków w Polsce mogą wzrosnąć. Powód może zaskakiwać. Podwyżki wynikać będą z niekorzystnej sytuacji międzynarodowej spowodowanej kryzysem na Morzu Czerwonym i wielomiesięczne utrudnienia w transporcie surowców.
Podwyżki cen nagrobków: ruch Huti paraliżuje transport
Ruch Huti, czyli jemeńskie ugrupowanie zbrojne, od miesięcy ostrzeliwuje przepływające przez Morze Czerwone statki. Działania wspieranej przez Iran szyickiej organizacji stanowią realne zagrożenie dla światowego handlu .
Kim są Huti? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo kluczowa w obliczu ataków, które są przeprowadzane przez jemeńską grupę zbrojną w Kanale Sueskim, który jest jednym z newralgicznych punktów transportu towarów, przez który przepływa 20 proc. światowego wolumenu kontenerów, 10 proc. handlu morskiego oraz 8-10 proc. morskiego gazu i ropy - czytamy w Business Insider.
Kanał Sueski kluczowym miejscem
Kanał Sueski jest jednym z kluczowych punktów na mapie handlowego świata. W skutek działań jemeńskich partyzantów, z transportu tamtejszą drogą morską, wycofało się już wielu armatorów. Ma to niebagatelny wpływ na gospodarkę światową.
ZOBACZ : Ważny komunikat banku PKO BP. Dotyczy wszystkich klientów
Jest to główna arteria morska prowadząca z Azji do Europy, skracająca czas transportu o ok. 10-12 dni w porównaniu z drogą dookoła Afryki. Jedna z głównych tras wiodących z Azji do Europy – z Singapuru do Rotterdamu przez Kanał Sueski standardowo powinna trwać ok. 26 dni. Czas transportu wokół Przylądka Dobrej Nadziei – przy braku opóźnień w portach afrykańskich (by uzupełnić zapasy, w tym paliwa) – wydłuża się do przynajmniej 36 dni. Rocznie Kanałem Sueskim przepływa ok. 12% światowego handlu, w tym ok. 30% całego ruchu kontenerowego - podaje “Rzeczpospolita”
Koszty transportu wzrastają, przełoży się to na cenę nagrobków
Krzysztof Skolak, szef Polskiego Związku Kamieniarstwa oraz prezes firmy Granex, przyznał w rozmowie z portalem money.pl, że stawki frachtu (opłata za transport towarów drogą morską), do niedawna rekordowo niskie, teraz poszły mocno w górę. W ciągu ostatnich miesięcy koszt transportu morskiego jednego bloku granitowego wzrósł o 200-300 proc.
ZOBACZ: Kontrole obejmą całą Polskę. Będą sprawdzać jedną rzecz
Wśród odbiorów produktów sprowadzanych z Azji jest m.in. branża kamieniarska. Jednym z popularniejszych materiałów na nagrobki jest u nas granit sprowadzany z Chin .
Dzisiejsze ceny frachtu będą rzutowały na to, co przypłynie za kilkanaście tygodni. Importerzy wolą w tym okresie wstrzymać się od niekoniecznych dostaw, raczej nie napełniają placów, ale sprowadzają, co jest bezpośrednio zamówione pod konkretnych odbiorców. W takiej sytuacji towar będzie mniej dostępny albo ceny będą wyższe - podkreśla Skolak.
Co prawda na rynku dostępne są alternatywy dla azjatyckiego granitu, choćby materiał skandynawski czy hiszpański. Niemniej jednak wszystko wskazuje na nieuchronny wzrost cen budowy nagrobków .
Źródło: Money.pl/Rzeczpospolita/Business Insider/Fakt