Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > To już pewne: rządowych dopłat nie będzie. Polacy na lodzie, zdążyli już stracić
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 04.11.2024 17:09

To już pewne: rządowych dopłat nie będzie. Polacy na lodzie, zdążyli już stracić

rower elektryczny
Fot. Unsplash/Tower Electric Bikes

Na początku lipca br. rozpoczęły się konsultacje społeczne programu "Mój rower elektryczny". Narodowy Fundusz Ochrony i Środowiska i Gospodarki Wodnej chciał zachęcić Polaków do nowoczesnej, mało szkodliwej dla środowiska mobilności, dopłacając im do zakupu rowerów elektrycznych do 5 tys. zł. Dla tych, którzy czekali na uruchomienie dopłat, mamy nowe informacje.

Do 5 tys. zł na zakup roweru elektrycznego - tak Polacy mieli zrezygnować z samochodów

Jak informuje "Rzeczpospolita" program zachęt Polaków do korzystania z nowych, zielonych środków transportu osobistego nie zostanie zrealizowany, a plan rozwoju elektromobilności jest w zasadzie kawałek po kawałku likwidowany. Europejski Bank Inwestycyjny nie wydał zgody na wykorzystanie środków z Funduszu Modernizacyjnego w celu realizacji programu "Mój rower elektryczny".

Zobacz też: Tak wzrosną opłaty dla kierowców. Ministerstwo potwierdza

NFOiŚG stał na stanowisku, że rozbudowa elektromobilności w Polsce jest inwestycją - w ten sposób redukowana ma być ilość emitowanego dwutlenku węgla. EIB taka argumentacja nie przekonała. W tym toku nie przewidziano, aby program finansować z innych źródeł, co oznacza, że dopłat z "Mój rower elektryczny" nie będzie.

Biała plama na mapie Polski. Turyści zaglądają tu rzadziej, niż na Podlasie. To unikat w skali Europy

Jak miał działać "Mój rower elektryczny"?

Pierwotnie "Mój rower elektryczny" obejmował nie tylko rowery elektryczne, ale tez inne pojazdy - wózki elektryczne, czy trójkołowe pojazdy wykorzystywane do transportu towarów, rowery transportowe. Dopłaty miały być dostępne zarówno dla zwykłych obywateli, jak i przedsiębiorstw. Przeznaczonych miało zostać na to z Funduszu Modernizacyjnego 300 mln zł.

Wnioskodawcy mieli otrzymać dofinansowanie w wysokości maksymalnie 50 proc. wartości zakupu, jednak nie więcej niż 5 tys. zł. Nie zakładano ograniczeń co do liczby składanych wniosków, dzięki czemu w teorii możliwe byłoby zmodernizowanie całej floty rowerów transportowych w przedsiębiorstwach świadczących np. miejskie usługi kurierskie.

Pieniędzy nie będzie. Liczący na zwrot wcześniejszych zakupów zostali na lodzie

Zbieranie wniosków miało rozpocząć się już w 2026 r., tak aby rozdysponować budżet w ciągu trzech lat. Dziś wiemy, że tak się nie stanie. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma poszukiwać finansowania poza Europejskim Bankiem Inwestycji, ale konkretów brakuje. Najpewniej zwyczajnie ich nie ma, bo zapowiedziano także próbę złożenia kolejnego wniosku do EBI w przyszłym roku.

W najtrudniejszej sytuacji znaleźli się sprzedawcy rowerów elektrycznych, którzy zakupili już pojazdy, spodziewając się boomu sprzedażowego w przyszłym roku. NFOŚiG deklarował bowiem, że dopłatę będzie można otrzymać na wszystkie pojazdy zakupione po 1 czerwca 2024 r. Zarówno dystrybutorzy, jak i końcowi odbiorcy mogli więc dokonać już zakupów i spodziewali się zwrotów w 2025 r. Daremnie.